Sökning: "c -uppsats metakognition"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c -uppsats metakognition.

  1. 1. Den metakognitiva läraren

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrånlärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrånföljande frågeställningar:1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition?) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning?MetodUndersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät somvetenskapligt redskap. LÄS MER

  2. 2. Den metakognitiva läraren

    C-uppsats,

    Författare :Kajsa Olsson; [2011]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrånlärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrånföljande frågeställningar:1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition?) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning?MetodUndersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät somvetenskapligt redskap. LÄS MER

  3. 3. IUP-deckaren - en nervpirrande resa genom lärandet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eva Arvidsson; Sandra Forsberg; [2009]
    Nyckelord :Individuella utvecklingsplaner; IUP; metakognition;

    Sammanfattning : Individuella utvecklingsplaner [IUP] är ett relativt nytt begrepp som kom in i skolans värld år 2006. SkolverketsAllmänna råd och kommentarer (Skolverket, 2008) beskriver syftet med IUP och ger anvisningar om hur mankan skriva en IUP, vilka delar den ska innehålla, med mera.IUP skrivs under ett utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 4. IUP ­ vem vinner på det? Analys av lärares åsikter genom kvalitativa intervjuer

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Fredrik Bodin; Lisa Sandkvist; [2007]
    Nyckelord :IUP; skolledning; metakognition; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att vi vill analysera lärarnas attityder till arbetet med IUP i skolan genom att undersöka i vad mån intentionerna med och beskrivandet av IUP från statsmaktens sida motsvaras av det som sker i tillämpandet av IUP vid två lokala skolor. Våra frågeställningar är: · Hur är lärarnas attityd till statsmaktens uppdrag? · Vem gynnas av arbetet med IUP, utifrån lärarnas attityder? Under vårterminen 2006 blev varje svensk grundskola skyldig att ha en skriftlig individuell utvecklingsplan för varje elev, ett s. LÄS MER

  5. 5. Portfoliometodiken i NO-ämnen på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Rosengren; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I samband med läroplanens tydliga fokus på Lära elever att Lära har portfoliometodiken under 90-talet vuxit sig stark som pedagogisk metod i Sverige. Syftet med denna studie var att teoretiskt undersöka om portfoliometodiken kan användas inom NO-ämnena på gymnasienivå. LÄS MER