Sökning: "c 2004"

Visar resultat 1 - 5 av 336 uppsatser innehållade orden c 2004.

  1. 1. Rethinking performance: Managing socio-ideological tensions with technocratic controls - A qualitative study of the effects on PMS in an organization with a strong culture post-acquisition.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Kajsa Björklind; Kajsa Thorselius; [2024]
    Nyckelord :Technocratic controls; Socio-ideological controls; Performance Management Systems PMS ; Cultural impact; Acquisition;

    Sammanfattning : By conducting a qualitative single case study on a Swedish acquisition, this paper aims to examine the implications on Performance Management Systems post-acquisition, where the acquiree is characterized by a strong culture. By analyzing the findings from nine interviews using the framework of technocratic and socio-ideological controls by Alvesson & Kärreman (2004), we found a significant interplay in the controls. LÄS MER

  2. 2. Exploring Urban Land Cover Changes and the Effect on Nocturnal Air Temperature Dynamics in Helsingborg - A temperature modeling made with TAPM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Amanda Bäck; [2023-10-09]
    Nyckelord :Nocturnal Air Temperature; Intra-Urban Heat Island; Land Cover Classification; Deep learning; The Air Pollution Model TAPM ; Land Cover Change;

    Sammanfattning : In light of increasing global temperatures, urban areas face growing challenges related to heat stress. Alterations in land cover (LC) within cities contribute to changes in the intra-urban climate, predominantly driven by the replacement of vegetated surfaces with impermeable materials. LÄS MER

  3. 3. Bivänliga växter i urban miljö : en granskning av växtutbudet från landskapsarkitektprogrammet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emma Asker Kling; Katarina Enskog Gripenvik; [2023]
    Nyckelord :Bin; humlor; vildbin; pollinatörer; pollinering; urban miljö; växtkännedom; ekosystemtjänst;

    Sammanfattning : Pollinatörerna är hotade globalt och i det svenska landskapet, och behöver hjälp för att överleva (Naturvårdsverket u.å.b). Den främsta orsaken till den negativa utvecklingen är förlusten och fragmenteringen av pollinatörernas livsmiljöer (Naturvårdsverket u. LÄS MER

  4. 4. Corporate Bond Inventories and Liquidity Risk Pricing

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Omar Aboumaria; Alexander Ekman; [2022]
    Nyckelord :Liquidity risk; Corporate bond; Inventory cycles; Dealer Inventory;

    Sammanfattning : This paper studies the pricing of liquidity risk in the cross section of corporate bonds for the period of October 2004 to December 2020 following the method presented by Lin et al. (2011). Furthermore, it examines the relationship between liquidity pricing and inventory cycles. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER