Sökning: "c barn lek"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden c barn lek.

  1. 1. Ser vi barnet i utformningen av gaturummet? : En utvärdering av barnkonsekvensanalys som metod för synliggörande av barnets bästa i planprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Röken Stina; [2023]
    Nyckelord :Barnkonsekvensanalys; gaturum; barnkonventionen; barnets bästa;

    Sammanfattning : Barns lek sker 80% av tiden utanför lekparken och med förtätningen av städerna minskar barnens förutbestämda lekytor ännu mer. Sedan barnkonventionen blev svensk lag 2020 har diskussionen ökatkring hur vi skapar barnvänliga miljöer och vad artiklarna innebär för utformningen av staden. LÄS MER

  2. 2. Lek på kartan : strategisk lokalisering av lekplatser med exempel i Landskrona

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Stina Bodelius; [2013]
    Nyckelord :Landskrona; Lekplats; Lekplatsprogram; Planering; Lokalisering; Lek; Strategisk; Placering; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ge förslag på några generella principer för strategisk lokalisering av lekplatser. Principerna ska ligga till grund för en studie i Landskrona där ett åtgärdsförslag för lokaliseringen av lekplatser ges. LÄS MER

  3. 3. Framtidens energieffektiva förskola : Gestaltning och formgivning av en naturförskola i passivhusteknik

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Sofia Lööv; [2013]
    Nyckelord :passive house; preschool; patio; environment; nature; freedom; energy efficient; safety; stimulation; freedom with responsibility; social-; economic- and organic sustainaibility; passivhus; förskola; energieffektivitet; miljö; natur; trygghet; stimulans; nyfikenhet; lärande under lek; frihet under ansvar; social-; ekonomisk- och ekologisk hållbarhet;

    Sammanfattning : Daggkåpan är en förskola som projekterats i passivhusteknik. Förskolan är en naturförskola, vilket främst innebär att i stort sett all verksamhet bedrivs utomhus. Byggnaden är i två plan vilket gör att tomtarean kan utnyttjas till mer utomhusvistelse. Förutsättningar för att bedriva verksamheten inomhus finns även. LÄS MER

  4. 4. Växter för miljöer där barn leker : en analys med utgångspunkt från Halmstad kommun

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Patrik Axelsson; [2013]
    Nyckelord :lek; risk; slitage; lekplats; växt; vegetation; art;

    Sammanfattning : Det har gjorts flertalet studier som bekräftat vegetationens betydelse i leksammanhang, men det finns ett behov av vidare studier i enskilda växtval. Denna studie har gjort ett första försök i att bedöma vedartade växters lämplighet för leksammanhang utifrån (A) risk, (B) slittålighet och (C) lek. LÄS MER

  5. 5. Ett barns liv och leverne i ett kuddrum. Lek och kulturskapande, utifrån barns kompetenser sett ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Wiklund; Camilla Malmkvist; [2012]
    Nyckelord :kompetenser; lek; makt; miljö; samspel; samvaro; sociokulturellt perspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Malmkvist, C & Wiklund, N (2011). Ett barns liv och leverne i ett kuddrum.Lek och kulturskapande i ett kuddrum, utifrån barns kompetenser sett ur ett sociokulturellt perspektiv.Malmö: Lärande och samhälle: Malmö HögskolaExamensarbetet handlar om lek och kulturskapande utifrån barns kompetenser, sett ur ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER