Sökning: "c barn skola"

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade orden c barn skola.

  1. 11. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder

    C-uppsats,

    Författare :Sara Wiksén; [2011]
    Nyckelord :Genus; barn; bilder; sociokulturell teori; semioti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER

  2. 12. Spår av skapande verksamhet i undervisningen på en F-6 skola – Estetiska lärprocessers betydelse för elevers lärande

    C-uppsats,

    Författare :Maria Joelsson; Ulrika Johansson; [2011]
    Nyckelord :Skapande verksamhet; Flerspråkigt klassrum; Esteti;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att ta reda på vilka spår av skapande verksamhet vi kan hitta på en liten f-6 skola iNorra Bohuslän och vilken betydelse det kan få för barns lärande samt vilka fördelar finns med att låta barn fåuttrycka sig med hjälp av olika estetiska språk. Våra frågeställningar är:Vilken betydelse har skapande verksamhet för elevers lärande?Vilka fördelar/nackdelar finns med ett flerspråkigt klassrum?Hur kan man som pedagog integrera de estetiska ämnena i undervisningen?För att besvara våra frågor har vi genomfört kvalitativa intervjuer med den berörda skolans alla pedagoger, samtenkäter med samtliga elever i årskurs tre till sex. LÄS MER

  3. 13. Jämställdhet – en undersökning inom förskola och skola

    C-uppsats,

    Författare :Frida Karlsson; Sofia Lyrberg; [2011]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; biologiskt kön; förskola; sko;

    Sammanfattning : Vårt tydligaste resultat är att förskolan arbetar mer aktivt för jämställdhet än skolan. Barnen, eleverna, pedagogerna och barnskötarna ser alla en skillnad mellan pojkar och flickor, somliga mer medvetet än andra. LÄS MER

  4. 14. ”Det finns ju killekar och tjejlekar. Om vi säger att det är en killek men då kan ju tjejerna också leka den” - Åttaåringars resonemang om pojkars och flickors aktiviteter, leksaker och agerande utifrån könstillhörighet

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olausson; Jessica Årebrink; [2011]
    Nyckelord :Genus; kön; pojkar; flickor; skolår 2;

    Sammanfattning : Huvudfrågor är: Hur beskriver barnen skillnader mellan flickors och pojkars beteenden?Vilka förväntningar ställer barnen på hur pojkar/flickor bör handla och agera?Metod och material: Vi har gjort en kvalitativ intervjuundersökning med tre pojkar och tre flickor i skolår tvåpå en skola som ligger i ett mindre samhälle utanför Göteborg.Resultat: Resultatet visar på att både pojkar och flickor beskriver sig som snälla, tysta, lugna och hjälpsamma. LÄS MER

  5. 15. Den materialistiska styrningen i förskola, skola och samhälle

    C-uppsats,

    Författare :Camilla Hederstedt; Petra Ottosson; [2011]
    Nyckelord :Konsumtion; barn; fantasi och kreativitet; hållbar;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka barns konsumtion. Vad kommer barnens inställning till konsumtion från? Kandet bero på: media, den kulturella miljön, den hegemoniska praxisen eller de styrande socioekonomiskaförutsättningarna i barnens närmiljö?Vi vill vidare koppla detta till hur barn upplever sin status i samband med sina ägodelar och titta på vad deraskonsumtion får för konsekvenser, både ur perspektivet värdegrund och hållbar utveckling. LÄS MER