Sökning: "c barn taluppfattning förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden c barn taluppfattning förskola.

  1. 1. Matematik i förskolan och förskoleklassen – likheter och skillnader En studie om hur ett antal lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematiken och barns tidiga taluppfattning

    C-uppsats,

    Författare :Fazila Dizdarevic; [2011]
    Nyckelord :matematik; grundläggande taluppfattning; förskola; ;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematik och barns tidigataluppfattning. Syftet har varit att synliggöra likheter och skillnader i hur ett antal lärare beskriver sitt arbetssätt iförskolan och förskoleklassen gällande matematik och barns tidiga taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Ulrika Hom; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningMot bakgrund av läroplanens nya krav som träder i kraft 1 juli 011, är syftet med denna uppsats att ge pedagogerverktyg i vardagsarbetet för att kunna väva in matematik på ett meningsfullt och lustfyllt sätt.Mitt syfte är att inspirera och motivera pedagoger i förskolan att se sin verksamhet som en del av detsammanhängande utbildningssystemet, ge dem verktygen att kunna genomföra enklare aktiviteter som synliggörmatematiken, delge tankar kring möjligheterna med språkbruket samt kunskap kring vad som utgörgrundläggande taluppfattning och ett sätt att mäta detta i barngruppen. LÄS MER

  3. 3. Hur förskollärare introducerar talbegrepp. En studie i förskola och förskoleklass.

    C-uppsats,

    Författare :Pernilla Scharp; Christine Liljestrand; [2011]
    Nyckelord :Förskollärare; talbegrepp; introduktion;

    Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till vår undersökning ligger i att vi undrade över vilken matematik man borde introducerai förskolan, vilken matematik behöver barnen för att klara matematiken i skolan? Vi valde att begränsaoss endast till talbegreppen i och med att detta är en stor del av den grundläggande matematiken.SyfteSyftet med denna studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar i förskola och förskoleklass omhur man kan introducera talbegreppen för barn. LÄS MER

  4. 4. Matematik på en förskola ­ Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :anna håkansson; åsa wolf; [2007]
    Nyckelord :Matematik; förskola; läroplanen; ämnesdidaktik; ;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen lär sig för matematik. LÄS MER