Sökning: "c betyg rättvisa"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden c betyg rättvisa.

  1. 1. Mellanbetygens osäkerhet : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares tolkningar av "Tillövervägande del"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Kim Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Grades; grading; social science; teachers; equivalence; legal certanity; equity; Lgy 11; Betyg; betygssättning; samhällskunskap; lärare; likvärdighet; rättssäkerhet; rättvisa; Lgy 11;

    Sammanfattning : In the swedish school system there are five grades: E, D, C, B and A. E, C and A all got explicit criteria for how to get his grades, however the two grades D and B don’t. They are a sort of middle grades with the criterion that the knowledge of the student for the most part fulfill the next grade. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tycker det är värdelöst” : en diskursanalytisk studie om hur musikgymnasiets slagverkslärare ser på betygsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Göransson; [2018]
    Nyckelord :Trumset; slagverk; bedömning; betyg; musikgymnasiet; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka diskurser som ligger till grund för betygssättning i trumset i musikgymnasiet. Forskningsfrågor var om lärarna bedömer olika, hur de motiverar sina bedömningar och hur de samtalar om bedömning. Två elever filmades och videoklippen skickades till trumlärare som arbetar på musikgymnasium. LÄS MER

  3. 3. Dessa självklara betyg? En kvalitativ studie om fem lärares syn på betyg i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johan Gustafsson Ryderup; [2015]
    Nyckelord :Lärares syn på betyg; Bedömning; Risker med betyg; Betygets roll i skolan Teachers views on grades; Assessment; Risks with grades; The grades purpose in the school; Social Sciences;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats har jag valt att undersöka hur fem lärare ser på betyg i den svenska skolan. Följande tre frågeställningar besvaras: Vad anser lärarna är betygets roll i skolan och hur motiveras betyg utifrån elevsynpunkt? Vad anser lärarna om det nya betygssystemet som infördes 2011? Ser lärarna några risker för elever och för undervisningen ifråga om betyg? Som teoretiskt ramverk används Max Webers handlingsidealtyper och C. LÄS MER

  4. 4. Gy2011 och kyl- och värmepumpstekniken. Om en ny programstruktur dess realisering

    C-uppsats,

    Författare :Stefan Knief; [2011]
    Nyckelord :Gy2011; kyl- och värmepumpteknik; ämnesplaner; pro;

    Sammanfattning : Syftet med denna examensuppgift är i två delar. Det första är att undersöka och lyfta fram huvudtankarna bakomden reformerade yrkesutbildningen som träder i kraft med realiseringen av Gy011, med fokus på inriktningenKyl- och värmepumpsteknik som ligger inom det nya VVS- och fastighetsprogrammet. LÄS MER

  5. 5. Det fria rummets baksida – En experimentell studie av hur elevens programtillhörighet påverkar lärarens bedömning.

    C-uppsats,

    Författare :Jennie Gunnarsson; Robert Andersson; [2010]
    Nyckelord :likvärdighet; betyg och bedömning; handlingsutrymm;

    Sammanfattning : Med ett intresse som grundar sig i praktiska erfarenheter av att förutsättningarna för undervisning ochbetygsättning är mycket olika på yrkesinriktade respektive studieinriktade program i den svenskagymnasieskolan undersöker vi i detta examensarbete om lärarens vetskap om elevens identitet påverkarbedömningen av elevens kunskaper.Flera undersökningar visar att bedömningen i skolan inte är likvärdig, trots att likvärdigheten som hörnsten fören rättvis skola betonas av styrdokument och trots att dess vikt blir särskilt tydlig i bedömningssituationen därrättvisa betyg är ett krav. LÄS MER