Sökning: "c förskola barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c förskola barnlitteratur.

  1. 1. Sex förskolepedagogers syn på barnlitteraturens roll i verksamheten – en intervjuundersökning

    C-uppsats,

    Författare :Johanna Isedal; [2011]
    Nyckelord :Förskola; barnlitteratur; berättelse; språkutveckl;

    Sammanfattning : SammanfattningUppsatsens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring barnlitteraturens betydelse för barnoch hur dessa tankar kommer till uttryck i det praktiska arbetet i verksamheten. Vårhuvudfråga är: Hur och vad tänker pedagoger kring barnlitteraturens betydelse? För attundersöka vårt syfte har vi använt oss av intervju som kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 2. Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010

    C-uppsats,

    Författare :Grete Johansson; Nina Holtne; [2011]
    Nyckelord :Normbrytande barnlitteratur; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte:Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras påförskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen avatt utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. LÄS MER

  3. 3. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER

  4. 4. Genus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsroller

    C-uppsats,

    Författare :Anna Hugdahl; [2010]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Genusmedvetenhet; Killigt;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera omeffektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag harutgått ifrån läroplaner och andra policydokument samt att jag tittar på genus urbarnboksperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Lindkvist; jenny Multanen; [2008]
    Nyckelord :Förskola; genus; genusperspektiv; jämställdhet; ba;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta motjämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras egetgenusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar till ökad förståelse för vikten avbarnlitteratur i genusarbetet. LÄS MER