Sökning: "c förskola samtal"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden c förskola samtal.
1. "Man får vara påhittig också" : En studie om hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn. Frågeställningarna var: Hur beskriver förskollärarna begreppet barnsyn? På vilket sätt beskriver förskollärarna sin betydelse för hur barnen utvecklas på förskolan? I författarens c-uppsats framkom beteenden från förskollärare som väckte frågor kring om förskollärare är medvetna om sin barnsyn och barnsynens påverkan på arbetet i förskolan. LÄS MER
2. Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematikoch vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel.Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som används? De två tillkommande frågorna är, hur dessaläromedel används och vad eller vem avgör valet av läromedel i matematik i förskoleklass?Metod och material: Studien är genomförd i en kommun där pedagoger som arbetar i förskoleklass fick svarapå en enkät. LÄS MER
3. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER
4. ”Att se möjligheter i språksvårigheter” - En fallstudie med intervjuer och observationer på en resursförskoleavdelning.
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Att undersöka det språkliga samspelet i undersökningsgruppen, hur den icke verbala kommunikationenser ut samt om och hur denna icke verbala kommunikation kan ha betydelse för barnens identitets- ochspråkutveckling och lärande i ett större perspektiv. Vi lägger fokus på hur bild och tecken som stöd, ikombination med det talade språket, kan ge barnen ökade möjligeter att uttrycka sig och vara ett stöd i derasspråkutveckling. LÄS MER
5. Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barnssocioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilkenbetydelse anser pedagogerna att barns socioemotionella utveckling har? Vilka arbetssättbeskriver pedagogerna att de tillämpar för att nå fram till en utveckling i dessa avseenden?Metod: Undersökningen har genomförts genom intervjuer där fem pedagoger har fått svara påsju frågor, som berör deras arbete kring barns socioemotionella utveckling. LÄS MER