Sökning: "c genus förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden c genus förskolan.

  1. 1. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder

    C-uppsats,

    Författare :Sara Wiksén; [2011]
    Nyckelord :Genus; barn; bilder; sociokulturell teori; semioti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet – en undersökning inom förskola och skola

    C-uppsats,

    Författare :Frida Karlsson; Sofia Lyrberg; [2011]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; biologiskt kön; förskola; sko;

    Sammanfattning : Vårt tydligaste resultat är att förskolan arbetar mer aktivt för jämställdhet än skolan. Barnen, eleverna, pedagogerna och barnskötarna ser alla en skillnad mellan pojkar och flickor, somliga mer medvetet än andra. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete

    C-uppsats,

    Författare :Ulrika Groth; [2011]
    Nyckelord :Genusarbete; förskola; skolutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kanfungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kanbli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyserfenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornaslikabehandlingsplaner. LÄS MER

  4. 4. Man ser ju inte killar på stan som har klänning till exempel

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Ander; Angelica Johansson; [2011]
    Nyckelord :Genus; barn; social konstruktion; sociokulturell o;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv påämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. LÄS MER

  5. 5. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER