Sökning: "c ias 38"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden c ias 38.

  1. 1. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Mattias Lengberg; Nergis Muameleci; [2012]
    Nyckelord :värdering; IFRS 3; IAS 38; varumärke; varumärkesvärdering; immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER

  2. 2. R&D and Future Stock Returns: A Study of Sweden in the Noughties Under IAS 38

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :David Wahlberg; Emelie Wetterhag; [2012]
    Nyckelord :R D; Future Returns; Capitalization; IAS 38; RR 15;

    Sammanfattning : Our study aims at assessing the association of research and development (R&D) expenditures with future stock returns. This analysis is drawn from the debate on the existing or absent future benefits related to investments in R&D and the difference between capitalized (treated as assets) R&D and expensed (treated as costs) R&D. LÄS MER

  3. 3. Initial redovisning av internt upparbetade immateriella tillgångar - en jämförande studie av IAS 28 och AASB:s Initial Accounting for Internally Generated Intangible Assets

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Helena Spångberg; Hanna Eriksson; [2009-06-15]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Internt upparbetade immateriella tillgångar har fått en alltmer betydande roll för värdeskapandet i dagens företag. Trots detta tillåter inte IAS 38 Immateriella tillgångar att dessa erkänns i balansräkningen. LÄS MER

  4. 4. Värdering av varumärken -En studie utifrån två företag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kristin Magnusson; Kristin Bertelsen; [2008-07-18]
    Nyckelord :Immateriella tillgångar; varumärkesvärdering; varumärken;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Ett varumärke är en immateriell tillgång som medverkar alltmer positivt till ett företags ekonomiska ställning. Endast förvärvade varumärken får lov att tas upp i balansräkningen vilket regleras av IFRS 3 om rörelseförvärv och IAS 38 om immateriella tillgångar. LÄS MER

  5. 5. Tillämpning av IFRS 3 IAS 38 i Sverige - Redovisningstendenser i svenska företag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pernilla Winér; Andreas Ruud; Michael Johnson-Lutovsky; [2008-06-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund/Problemdiskussion: För svenska koncerner infördes tvingande redovisning enligt IFRS gemensamma europeiska standard med början räkenskapsåret 2004. Den största skillnaden mot tidigare koncernredovisning är anpassningen till anglosaxisk redovisningstradition. LÄS MER