Sökning: "c identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 192 uppsatser innehållade orden c identitet.

  1. 1. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Jana Paegle; [2024]
    Nyckelord :Exile journalism; professional identity; opposition; diaspora; Baltic states; Russia; resilience theory; Exiljournalistik; professionell identitet; opposition; diaspora; Baltikum; Ryssland; resiliensteori;

    Sammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER

  2. 2. Hornen blev till kam : Kammars råmaterial och ornamentik som aspekter i ett icke-verbalt identitetsspråk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Linda Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Antler; raw material; combs; decoration; visual culture; materiality; Scandinavian Iron Age; identity; species identification; Hornmaterial; hornkammar; ornamentik; visuell kultur; materialitet; skandinavisk järnålder; identitet; artbestämning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och diskuterar möjligheterna som finns för att tala om ett icke-verbalt visuellt identitetsspråk för kammaterial från perioden ca 700–900 e.v.t. Studien utgår från och analyserar arkeologisk forskning som utförts i olika miljöer. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Effekten av influncer marknadsföring på konsumenter : En studie av hur influencer kampanjer påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Charlotte Krönlein; Hanna Kram; [2023]
    Nyckelord :Influencer marknadsföring; köpintention; varumärkeslojalitet; social identitetsteori; electronic word of mouth; Theory of Planned Behavior.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Effekten av Influencer Marknadsföring på konsumenters: En studie av hur influencer kampanjer påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention Nivå C- uppsats, 15 hp Författare Charlotte Krönlein och Hanna Kram Handledare Afshin Afsharipour Examinator Svante Andersson Termin VT 2023 Syfte: Syftet med studien är att förstå effekten av hur influencers medverkan i kampanjer på konsumenters varumärkeslojalitet och köpintention, samt att undersöka eventuella skillnader mellan män och kvinnor i detta sammanhang. Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur mycket influencers medverkan i kampanjer påverkar människors vilja att köpa företagets produkter och hur de bidrar till varumärkeslojalitet, samtidigt som den tar hänsyn till skillnader mellan män och kvinnor. LÄS MER

  5. 5. Den könade och osynliggjorda funktionsnedsättningen. Strategier och upplevelser hos kvinnor med sent diagnostiserad ADHD.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Karin Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Adhd; kvinna; stämpling; normer; självkänsla; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats inom sociologi, skriven vid Lunds universitet, rör erfarenheter av sen diagnos av ADHD hos vuxna kvinnor. Socialstyrelsen och tidigare forskning påtalar vikten av att upptäcka flickors ADHD tidigt i livet för att motverka negativa konsekvenser som flickor och kvinnor annars har en tendens att råka ut för. LÄS MER