Sökning: "c ledarskap i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden c ledarskap i skolan.

  1. 1. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Ett bra ledarskap : En intervjustudie om vad skolpersonal uppfattar sombra ledarskap i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Aron Gunta; [2018]
    Nyckelord :ledarskap; ledarskapsstil; kommunikation; motivation;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats i pedagogik är en kvalitativ studie som är baserad på̊ ledarskapsteorier och ledares egenskaper. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad skolpersonal uppfattar som bra ledarskap i skolan. I uppsatsen presenteras en kort historisk bakgrund av ledarskapets förändring. LÄS MER

  3. 3. Vem leder skolutvecklingen? : Rektorers syn på förstelärares uppdrag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Karin Nordell; [2017]
    Nyckelord :School Improvement; Leadership; Principals; First teacher; Förstelärare; First Teaching Reform; career employment; Skolförbättring; Skolutveckling; Ledarskap; Rektor; Förstelärare; Förstelärarreform; Karriärreform; Karriärtjänst;

    Sammanfattning : This paper is a study with a social science perspective, where school is viewed as a concrete concept, including people with different positions, who are striving towards set goals. The study examines principals of elementary and upper secondary school views of first teacher assignment. LÄS MER

  4. 4. Pratar vi mobbning eller? - Anställdas syn på begreppen mobbning och kränkande särbehandling samt på hur psykosociala missförhållanden på arbetsplatsen bör förebyggas

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sandra Banjedvorac; Ingrid Åström; [2014-07-03]
    Nyckelord :mobbning; kränkande särbehandling; psykosociala missförhållanden; ledarskap; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Denna studie hade två syften. Det första syftet var att undersöka hur anställda i Göteborgs Stad tolkar och relaterar till begreppen mobbning och kränkande särbehandling. LÄS MER

  5. 5. ”Det är min uppgift att skapa relation, trygghet och struktur” – lärares syn på hur god klassrumsatmosfär skapas och upprätthålls

    C-uppsats,

    Författare :Anette Nilsson; [2011]
    Nyckelord :ledarskap; dialog; samspel; normer; regler;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Skolan och dess uppdrag är något som engagerar människor i vårt samhälle, och att skolan inte ser utsom den gjorde förr är ett faktum. Den samhälleliga utvecklingen samt nya sätt att se på lärande ochelevdeltagande har bidragit till problem i dagens moderna klassrum. LÄS MER