Sökning: "c lek pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden c lek pedagog.

  1. 1. Pedagogers delaktighet i leken på förskolan - En studie om pedagogers medverkan och inställning till lek ur så väl vuxen- som barnperspektiv.

    C-uppsats,

    Författare :Annika Jarnesand; Glenn Löfström; [2011]
    Nyckelord :Lek. Pedagoger. Delaktighet. Medvetenhet. Pedagogi;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är fokusera på pedagogers delaktighet i leken och hur de tar in barns perspektiv för att främja lärande.Vår huvudfråga är att söka reda på vilken form pedagogernas delaktighet tar sig i leken. Vi har genomfört enkvalitativ studie och gjort intervjuer med pedagoger och barn på vår VFU-förskola. LÄS MER

  2. 2. MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Bengtsson; Skapande verksamhet för tidigare åldrar Matematik; [2011]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; lpfö 98; didaktiska verktyg; ;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING:Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringarsmatematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jagmig frågorna: Hur ska Sverige vända den sjunkande trenden inom ämnet matematik? Vadbehövs, är det andra undervisningsformer eller didaktiska medel som behövs? Syftet med denna uppsats är att diskutera varför det är viktigt med matematik redan iförskolan, och hur man som pedagog kan arbeta med att synliggöra matematiken för barnen. LÄS MER

  3. 3. Barns lek och lärande

    C-uppsats,

    Författare :Hana Bachaay; [2011]
    Nyckelord :Förskola; barn; pedagog; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper kring och undersöka lekensmöjligheter för barns lärande i förskolan. Mina frågeställningar i detta arbete var: På vilketsätt bidrar leken till barns lärande i förskolan? Vilka lekar är synliga i barngruppen? Vilkenroll spelar pedagogerna i barns lek? Jag utförde en kvalitativ studie där jag använde mig avbarnobservation som metod. LÄS MER

  4. 4. ” Men om jag får välja så leker jag hellre” – En kvalitativ studie om pedagogers roll i barns lek

    C-uppsats,

    Författare :Kristina Hagman; Miriam Bohm; [2011]
    Nyckelord :lek; lek och lärande; pedagogers roll i lek; pedag;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där vårt syfte är att lyfta fram vikten av lek i förskolan för att sporra barnskunskapande och utveckling. Vårt syfte är även att urskilja olika roller man som pedagog kan använda sig utav isitt deltagande i barns lek för att sporra barns kunskapande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.

    C-uppsats,

    Författare :Petra Nyberg; [2011]
    Nyckelord :förskolan; matematik; språk; läroplanen; observati;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER