Sökning: "c matematik i vardagen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden c matematik i vardagen.

  1. 1. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Therese Thomsen; Maja Svensson; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; fenomenologi; fenomenografi; förskola; uppfattningar; didaktiska strategier; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva och analysera hur förskollärare ger uttryck för hur de arbetar med matematikundervisning i förskolan. Genom att beskriva och analysera hur olika förskollärare ger uttryck för att uppfatta matematikundervisningen i förskolan skapas en variation i hur fenomenet matematikundervisning uppfattas användas i förkolan. LÄS MER

  2. 2. MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Bengtsson; Skapande verksamhet för tidigare åldrar Matematik; [2011]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; lpfö 98; didaktiska verktyg; ;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING:Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringarsmatematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jagmig frågorna: Hur ska Sverige vända den sjunkande trenden inom ämnet matematik? Vadbehövs, är det andra undervisningsformer eller didaktiska medel som behövs? Syftet med denna uppsats är att diskutera varför det är viktigt med matematik redan iförskolan, och hur man som pedagog kan arbeta med att synliggöra matematiken för barnen. LÄS MER

  3. 3. Responsen – observationsstudie av en lärares respons då eleverna själva söker bedömning av utfört arbete

    C-uppsats,

    Författare :Mimmi Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Formativ bedömning; lärande; respons; tidigare åldrar;

    Sammanfattning : Syftet: Syftet är att belysa en lärares muntliga respons i klassrummet genom analys av lärarens respons/svar dåeleverna i en klasssjälva söker bedömning av utfört arbete.Frågeställning:Vilka ord och uttryck använder läraren i sin muntliga respons till eleverna vid tre olika lektionstillfällen: a) i ämnet idrott och hälsa: samarbetsövning, b) i ämnet matematik: rättning, c) i ämnet svenska: alfabetsövning. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.

    C-uppsats,

    Författare :Petra Nyberg; [2011]
    Nyckelord :förskolan; matematik; språk; läroplanen; observati;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER

  5. 5. Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Lotten Ljungström; [2011]
    Nyckelord :Saga; Matematik; Erfarenhetsvärld; Synliggöra;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. LÄS MER