Sökning: "c musik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden c musik i förskolan.

  1. 1. Hur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Rimshult; [2011]
    Nyckelord :Musik; social utveckling; förskola; empati;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns socialautveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati,gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. LÄS MER

  2. 2. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER

  3. 3. ”VÅGA DIREKT” Ett musikaliskt fortbildningspaket för pedagoger inom förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Hernberger; Magnus Stranne; [2011]
    Nyckelord :Fortbildning; musik; förskola; barnrösten;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är skapande och utvärdering av ett musikaliskt fortbildningspaket som riktar sig tillpedagoger inom förskolan. Paketet är utvecklat på en musikaliskt grundläggande nivå och riktar sig till de somhar lite eller ingen musikalisk erfarenhet. Vi vill med detta paket uppmuntra till mer instrumentspel med barnen iförskolan. LÄS MER

  4. 4. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER

  5. 5. Vad kan musik tillföra barns språkliga och sociala utveckling? En studie om fyra förskollärares tankar om musik som pedagogiskt verktyg

    C-uppsats,

    Författare :Ann-Catherine Dellgård; [2011]
    Nyckelord :musik; språk; social kompetens; förskollärares tan;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteJag vill med mitt examensarbete undersöka vad musiken kan tillföra barns språkliga och sociala utveckling ochom den kan ses som ett pedagogiskt verktyg i förskolan.Metod och materialJag har gjort en kvalitativ undersökning och använt mig av inspelade samtalsintervjuer. Fyra förskollärareintervjuades. LÄS MER