Sökning: "c rektor"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden c rektor.

  1. 1. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Rektor som demokratibedömare : Rektorers strategiska beslutsfattande och förhållningsättangående politiska partier i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Albin Hellström; [2018]
    Nyckelord :Rektor; politiska partier; korstryck; värdegrund; värdekonflikter;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and describe how principals in Swedish schools handle the issue concerning the participation of political parties. I want to find out a) What factors are the most  important  accordning  to  principals  when  deciding  if  political  parties  and/or  political  youth associations should be allowed in to schools or not? What are their positions on the issue? b) What does  the  process  look  like  when  schools  decide  to  invite  political  parties  and/or  political  youth associations? Who is responsible for inviting the politicians? c) How do principals view the new addition to the school law? How will it affect their work situation in the future?The study is qualitative and based on semi-structured interviews with seven principals from different schools in and around central Sweden. LÄS MER

  3. 3. Ett nytt sätt att arbeta med elevhälsa? : En fallstudie om förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande arbete i ett elevhälsoteam

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bibbi Larsliden; [2018]
    Nyckelord :pupil welfare team; pupil welfare; prevantion work; health promotion work; cross-professional teams; learning in organizations; system theory; elevhälsoteamsarbete; elevhälsa; förebyggande; hälsofrämjande arbete; tvärprofessionella team; lärande organisationer; system teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur elevhälsoteam kan gestaltas för att inte bara vara åtgärdande utan även hälsofrämjande och förebyggande. Tidigare forskning, nationella granskningar och rapporter har visat på svårigheter för elevhälsoteam att arbeta utifrån sitt uppdrag att vara främst förebyggande och hälsofrämjande. LÄS MER

  4. 4. Vem leder skolutvecklingen? : Rektorers syn på förstelärares uppdrag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Karin Nordell; [2017]
    Nyckelord :School Improvement; Leadership; Principals; First teacher; Förstelärare; First Teaching Reform; career employment; Skolförbättring; Skolutveckling; Ledarskap; Rektor; Förstelärare; Förstelärarreform; Karriärreform; Karriärtjänst;

    Sammanfattning : This paper is a study with a social science perspective, where school is viewed as a concrete concept, including people with different positions, who are striving towards set goals. The study examines principals of elementary and upper secondary school views of first teacher assignment. LÄS MER

  5. 5. Lärarens roll i en-till-en projekt

    C-uppsats,

    Författare :Marcus Björnfot; IKT Matematik; [2011]
    Nyckelord :En-till-en; lärare; IKT; Förberedelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man förbereder lärare införatt börja jobba med en-till-en projekt. Vi har gjort en stickprovskontroll på en skola somnyligen har infört en-till-en projekt. Vi vill se om lärarollen förändras och i så fall på vilketsätt. LÄS MER