Sökning: "c slöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden c slöjd.
1. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER
2. Slöjd och IKT – möjligheter att lära slöjd med hjälp av IKT
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningI slöjdämnet läggs i stor utsträckning fokus på vad eleverna tillverkar och inte så mycket påvad de får för erfarenheter och lärdomar under tillverkningsprocessen. Många elever verkar hasvårt att se vad de faktiskt lär sig i slöjden. LÄS MER
3. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER
4. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER
5. ”Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer” - Några lärares resonemang kring ett av slöjdens kunskapsområden, i Lgr11.
C-uppsats,Sammanfattning : Hösten 010 antogs en ny läroplan med kursplaner för grundskolan, Lgr11, vilken träder i kraft sommaren011. Där lyfts slöjdlärarnas uppdrag fram, att i slöjden ge eleverna redskap till att utveckla sin förmåga attuttrycka sig samt tolka estetiska och kulturella uttryck. LÄS MER