Sökning: "c socialt arbete skolkurator"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden c socialt arbete skolkurator.

  1. 1. C- uppsats : Professionellas arbete med barn som lever med psykiskt sjuka föräldrar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sara Lundberg; Sofia Widelund; [2012]
    Nyckelord :Psykisk sjukdom; psykisk ohälsa; föräldrar; barn; utbildning; framtid; professionellt arbete; ansvar; utveckling.;

    Sammanfattning : Professionella har svårt att upptäcka barn till psykiskt sjuka och får på så sätt svårt att informera barnen om vad det innebär att ha en psykiskt sjuk förälder samt att ge hjälp och stöd. Samverkan mellan organisationer runt dessa barn är svag av många olika anledningar såsom tystnadsplikt och sekretess. LÄS MER

  2. 2. En inblick i åtta skolkuratorers arbete mot mobbning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lotta Pedersen; Martina Tunsäter; Minna Ericson; [2009-08-31]
    Nyckelord :Skolkurator; mobbning; byråkrati; handlingsplaner;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få en bild av hur ett antal skolkuratorer arbetar med eventuellt förekommande mobbningsproblematik vid sina respektive skolor. I samband med detta hoppas vi få en inblick i hur arbetet mot mobbning ser ut rent organisatoriskt, det vill säga på vilken nivå beslut tas och vilka skyldigheter som ligger på kuratorn. LÄS MER

  3. 3. Lära för livet, elevproblematik utifrån skolkuratorsperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ulrika Bronsman; Ulrika Kjellberg Isip; [2008-05-28]
    Nyckelord :Elevproblematik; skolkurator; individualiserat samhälle; samverkan;

    Sammanfattning : Vår studie visar samband mellan dagens alltmer individualiserade och målinriktade samhälle och elevproblematik såsom attityder, skilda föräldrar, skolprestationskrav, mobbing, avsaknad av vuxna, barns mående, tjejer-killar och alkohol. Dagens skola lär barn att ifrågasätta och att kritiskt granska samtidigt som vuxna har allt svårare att sätta de gränser och regler som faktiskt behövs för att ett barn ska utvecklas och må bra. LÄS MER