Sökning: "c ungdomar grupper"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden c ungdomar grupper.
1. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER
2. Spelar kön någon roll? : Framtida socialsekreterares val av insatser mot ungdomar utifrånungdomens könstillhörighet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbeteSammanfattning : Tanken med vår c-uppsats är att undersöka om könstillhörighet hos klienten påverkar framtidasocialsekreterares bedömning av insats i ungdomsärenden, och om det föreligger andrafaktorer som kan påverka bedömningen. Intresset för ämnet väcktes hos oss med tanke på attsocialsekreterare skall jobba könsneutralt och inte särskilja mellan sina klienter utifrån olikakategoriseringar. LÄS MER
3. Expectations on teachers working at a special school with mentally handicapped children
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractTitel: Förväntningar på lärare i gymnasiesärskolan, en studie inom ett gymnasieförbund sett ur olika perspektiv. (Expectations on teachers working at a special school with mentally handicapped children A study seen out of different perspectives). LÄS MER
4. I have a dream… – En fokusgruppsstudie om ungdomars framtidsdrömmar
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och jämföra ungdomars framtidsdrömmar utifrån ett klass- och genusperspektiv. Frågeställningar: • Hur tänker och resonerar ungdomarna om sina framtidsdrömmar och sina valmöjligheter utifrån arbete, utbildning, familj och relationer? • Hur ser ungdomarna på sina möjligheter och hinder inför framtiden? • På vilka sätt samstämmer och/eller skiljer sig ungdomarnas framtidsbilder åt utifrån ett klass- och genusperspektiv? Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade fokusgruppsintervjuer, utifrån en abduktiv ansats. LÄS MER
5. Med staden som kuliss. Ungdomars berättelser om att vara i polisens sökarljus i Göteborgs socialt utsatta områden
C-uppsats,Sammanfattning : Resultatet av undersökningen visar att ungdomarna i fokusgrupperna såg sina socialt utsattastadsdelar som segregerade och trista miljonprogramsområden och å andra sidan farliga och ibland spännande förorter. Man hade högt ställda förväntningar på polisen som denna oftast inte lyckades leva upp till. LÄS MER