Sökning: "c uppsats betyg a"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c uppsats betyg a.

  1. 1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matti Panteón; [2023-08-18]
    Nyckelord :ordkunskap; ordförråd; svenska som andraspråk; läromedelstexter; läsförståelse; biologi;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER

  2. 2. A, B, C – U eller G? Vi får väl se! : Om bedömning och examination inom högre utbildning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Åsa Lindström; [2016]
    Nyckelord :Assessment; assessment culture; grades; examination; pedagogical development; Bedömning; bedömningskultur; betyg; examination; pedagogisk utveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats besvarar forskningsfrågan; hur ser universitetslärare på bedömning och examination inom högre utbildning. Syftet är att identifiera lärarattityder till bedömning och examination. LÄS MER

  3. 3. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetenhet; rollspel; historiska begrepp; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER

  4. 4. Dessa självklara betyg? En kvalitativ studie om fem lärares syn på betyg i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johan Gustafsson Ryderup; [2015]
    Nyckelord :Lärares syn på betyg; Bedömning; Risker med betyg; Betygets roll i skolan Teachers views on grades; Assessment; Risks with grades; The grades purpose in the school; Social Sciences;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats har jag valt att undersöka hur fem lärare ser på betyg i den svenska skolan. Följande tre frågeställningar besvaras: Vad anser lärarna är betygets roll i skolan och hur motiveras betyg utifrån elevsynpunkt? Vad anser lärarna om det nya betygssystemet som infördes 2011? Ser lärarna några risker för elever och för undervisningen ifråga om betyg? Som teoretiskt ramverk används Max Webers handlingsidealtyper och C. LÄS MER

  5. 5. Urval eller utveckling? : en fenomenografisk studie av nio elevers och två lärares olika sätt att uppfatta bedömning inom matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jenny Johnsson; Sofie Bergsten; [2012]
    Nyckelord :bedömning; fenomenografi; formativ bedömning; högstadiet; matematikundervisning; summativ bedömning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka och beskriva vilka uppfattningar nio elever och två lärare har av bedömning inom matematikundervisningen. Med fenomenografi som en teoretisk och metodologisk utgångspunkt har enskilda intervjuer med elever och lärare genomförts på två högstadieskolor i Halland. LÄS MER