Sökning: "c-; bildpedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden c-; bildpedagogik.
1. Serier i skolan : En C-uppsats i bildpedagogik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : ABSTRACT Vår uppsats har som syfte att undersöka möjligheterna för och effekterna att använda sig av serier som undervisningsmedel inom bildpedagogiken. För att skapa oss en bild av detta valde vi att söka svar på hur skolväsendet traditionellt betraktat tecknade serier och annan populärkultur och jämföra detta med lärare och elevers syn på populärkultur och serier idag. LÄS MER
2. På ett annat sätt : före detta elevers berättelser om sitt filmarbete i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Fokus för den här C-uppsatsen är arbetsmetod och arbetsprocess i den estetiska lärprocessen ur ett ”målrelationellt” perspektiv i vilket målet för elevarbetet ses som en produktion av estetisk praktik och reflektion och där bildspråket fungerar som en pedagogisk funktion vilket bidrar till en förskjutning av synen på hur man lär sig genom relationella möten. Undersökningen utgår från ett ämnesintegrerat filmprojekt mellan samhällskunskap och rörlig bild som jag gjorde med elever på en gymnasieskola 2008. LÄS MER
3. Bilderna och sagan : -om en bilderboks bilder och deras relation till en text
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
4. Att sitta vid en dator är ju inte bild : bildpedagogiska traditioner i en ämnesintegrerad gymnasieskola
Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Bildtraditioner, ämnesintegrering och elevperspektiv är viktiga ingredienser i denna C-uppsats. Undersökningen tar sin plats på en gymnasieskola som arbetar ämnesintegrerat, KF Gymnasiet, där jag själv är bild- och medielärare. LÄS MER
5. Laurus nobilis : symbol och praktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Examensarbetet behandlar frågor om synen på hantverk och vilken betydelse det har på gymnasieskolans hantverksprogram. Huvudfrågeställningen är vad "hantverk" betyder utifrån Skolverkets styrdokument om hantverksprogrammet. Hantverksbegreppet undersöks ur flera betydelsenivåer. LÄS MER