Sökning: "c-; rörelse i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden c-; rörelse i förskolan.
1. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER
2. Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. LÄS MER
3. Matematik genom estetiska uttrycksformer
C-uppsats,Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER
4. Motorik Ett medvetet arbetssätt bland pedagoger?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte:Syftet med föreliggande studie är att undersöka i vilken utsträckning pedagoger från förskolaupp till skolår 3 arbetar medvetet med motorisk rörelseträning. Vidare att undersöka ompedagogerna arbetar med motorik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. LÄS MER
5. Musik i Förskolan, Musiksamlingar på tre förskolor i Skåne och lärarnas uppfattning om musik i förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med undersökningen är att skapa större kunskap om hur musiksamlingar kan se ut på förskolor i Skåne samt vilken uppfattning det finns om musik hos förskollärarna. Med syftet som bakgrund söks det svar på följande problempreciseringar: – Hur ser musiksamlingarna ut på förskolorna? – Vilken uppfattning har lärare om musiken i förskolan och vilka mål har de? Datainsamlingen skedde genom intervjuer med tre förskollärare och en barnskötare samt observationer av lärarnas barngrupper i åldern 3-6 år. LÄS MER