Sökning: "c-; rörelse i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden c-; rörelse i förskolan.

  1. 1. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER

  2. 2. Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Louice Sporrsäter; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Matematik genom estetiska uttrycksformer

    C-uppsats,

    Författare :Narges Ghasemi; [2011]
    Nyckelord :barn; matematik; lärande och utveckling; estetiska;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Motorik Ett medvetet arbetssätt bland pedagoger?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Gustafsson; Steiney Kristinsdottir; [2008]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med föreliggande studie är att undersöka i vilken utsträckning pedagoger från förskolaupp till skolår 3 arbetar medvetet med motorisk rörelseträning. Vidare att undersöka ompedagogerna arbetar med motorik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Musik i Förskolan, Musiksamlingar på tre förskolor i Skåne och lärarnas uppfattning om musik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Ingela Jönsson; Louise Jönsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att skapa större kunskap om hur musiksamlingar kan se ut på förskolor i Skåne samt vilken uppfattning det finns om musik hos förskollärarna. Med syftet som bakgrund söks det svar på följande problempreciseringar: – Hur ser musiksamlingarna ut på förskolorna? – Vilken uppfattning har lärare om musiken i förskolan och vilka mål har de? Datainsamlingen skedde genom intervjuer med tre förskollärare och en barnskötare samt observationer av lärarnas barngrupper i åldern 3-6 år. LÄS MER