Sökning: "c- örebro pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c- örebro pedagogik.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning, modersmål och modersmålsundervisning : Intervjustudie med pedagoger i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tobias Tapper; Jocelyn Israelsson; [2012]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; modersmål; förskoleklass; pedagogik; modersmålsundervisning; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fem olika förskoleklasser i olika områden med flerspråkiga elever och enspråkiga elever och intervjua sex olika förskollärare. Vi fokuserar på hur förskoleklasserna arbetar med läs- och skrivinlärning och modersmålsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Bortglömda och underordnade : En studie av kvinnorna i några läroböcker i Historia A

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Bertell; [2010]
    Nyckelord :Kvinnor i historien; läroböcker; historiemedvetande; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här C-uppsatsen i Pedagogik med didaktisk inriktning är att undersöka om flickor i gymnasiet kan identifiera sig med innehållet i några läroböcker i gymnasiekursen Historia A. Syftet mynnar ut i två delfrågor och den första är: hur presenteras kvinnan i några läroböcker i Historia A? Det leder oss till den andra frågan: presenterar dessa läroböcker kvinnor på ett sätt som kan ge underlag för flickornas historiemedvetande och identitet? För att kunna ge svar på dessa frågor har jag med utgångspunkt från forskningen tagit ställning för att det finns en relation mellan historiemedvetande och identitet. LÄS MER

  3. 3. Naturorienterad undervisning i grundskolans tidigare år : - En studie av ämnets förekomst och betydelse ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Malm; Malin Andersson; [2008]
    Nyckelord :Pedagogik; Didaktik; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Naturorienterad undervisning i grundskolans tidigare år – En studie av ämnets förekomst och betydelse ur ett lärarperspektiv Syftet med vår studie, inom Pedagogik med didaktisk inriktning C, är att få insikt och ökad förståelse för NO-undervisning i grundskolans tidigare år ur ett lärarperspektiv. Vårt syfte är inspirerat av våra VFU erfarenheter, vilket vi förankrat i relevant litteratur. LÄS MER

  4. 4. Elevers informationssökningsvanor och källkritiska metoder : En fallstudie av tre skolor

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Hindenäs; Anders Fredlund; Zvezdan Tripich; [2007]
    Nyckelord :informationssökning källkritik pedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i vårt examensarbete inom Pedagogik med didaktisk inriktning C valt att genomföra en kvantitativ studie bland tre skolor i en mellanstor svensk stad med avseende på informationssökning och källkritik. Syftet med vår uppsats var att få insikt om elevers informationssökningsvanor samt att se vilka källkritiska metoder de använder för att sålla och granska information på Internet. LÄS MER

  5. 5. Talutrymmets fördelning i den offentliga kommunikationen i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ninna Andersson; Annika Haglund; [2007]
    Nyckelord :Pedagogik; kommunikation; samtal; genus; talutrymme; offentlig kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår C-uppsats är att få kunskap om hur talutrymmet fördelas i klassrummet, vilka elever som kommer till tals och vad de kommer till tals om. Vi var även intresserade av att jämföra vårt undersökningsresultat med lärares egna uppfattningar om hur det förhåller sig med talutrymmet i klassrummet. LÄS MER