Sökning: "c- barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden c- barnlitteratur.

  1. 1. Son of Adam, Daughter of Eve : – Kristicentrism med Jesus gestaltning i barnlitteratur och filmatisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Amanda Svensson-Sundén; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis’ aim is to examine the central and considerable Christian symbols in the tale ofNarnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe by C.S Lewis. The method used in this thesishas been as a content analysis of the book from 1950 and the two films from 1988 and 2005,which has been created from the books’ content. LÄS MER

  2. 2. Sex förskolepedagogers syn på barnlitteraturens roll i verksamheten – en intervjuundersökning

    C-uppsats,

    Författare :Johanna Isedal; [2011]
    Nyckelord :Förskola; barnlitteratur; berättelse; språkutveckl;

    Sammanfattning : SammanfattningUppsatsens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring barnlitteraturens betydelse för barnoch hur dessa tankar kommer till uttryck i det praktiska arbetet i verksamheten. Vårhuvudfråga är: Hur och vad tänker pedagoger kring barnlitteraturens betydelse? För attundersöka vårt syfte har vi använt oss av intervju som kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Värdegrundsarbete med hjälp av barnlitteratur

    C-uppsats,

    Författare :Rosi Lenhall; Elin Abrahamsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger i förskolan anser att man kan använda barnlitteratursom verktyg för värdegrundsarbetet i förskolan. Vårt syfte mynnar ut i följande frågeställningar: Huruppger pedagoger i förskolan att de tolkar värdegrunden? Hur uppger pedagoger i förskolan att dearbetar med värdegrunden? På vilket sätt uppger pedagoger i förskolan att barnlitteratur skulle kunnaanvändas i arbetet med värdegrunden? Metod Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  4. 4. Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010

    C-uppsats,

    Författare :Grete Johansson; Nina Holtne; [2011]
    Nyckelord :Normbrytande barnlitteratur; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte:Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras påförskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen avatt utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. LÄS MER

  5. 5. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER