Sökning: "c- boksamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden c- boksamtal.

  1. 1. Gemensam litteraturläsning och boksamtal

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Andersson; Susanne Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Boksamtal; läsintresse; läskapacitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare år. Metod Den metod vi har valt att använda oss av är kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER

  2. 2. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER

  3. 3. Bilder i elevers ögon och tankar: en uppsats om elevers användande av bilder för att få en ökad läsförståelse.

    C-uppsats,

    Författare :Camilla Mellin (nytt efternamn: Pihl); Frida Ekespong; [2010]
    Nyckelord :Bilder; bilderbok; inre bilder; läsförståelse; bok;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Bilder finns runt omkring oss dagligen. Det kan vara allt ifrån planscher och reklam tillmålade barnbilder och konsttavlor. Ett av de första mötena med färdiga bilder i böcker som barn gör är ipekboken, som sedan byts ut mot bilderboken. LÄS MER

  4. 4. Boksamtalets betydelse för att eleven ska öka sin läsförståelse

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Susanne Kollberg; Jessica Björnberg; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; Chambers; skönlitteratur;

    Sammanfattning : SyfteI vår litteraturstudie har vi bland annat läst att boksamtal är ett av många arbetssätt som kan skapaförutsättningar för elever att utveckla förståelse för det de läst (Chambers 1994:20). Syftet med vårundersökning är att få reda på om och hur boksamtal används i skolan. LÄS MER

  5. 5. Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Gustafsson; Stina Eriksson; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; läsning; läslust; reflekterande läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte och frågeställningarUppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngreåldrarna. Frågeställningarna är:Hur resonerar pedagoger om läslust?Hur kan pedagoger främja läslust hos barn i de yngre åldrarna?MetodDetta är en kvalitativ intervjustudie med åtta pedagoger verksamma inom förskola och skola. LÄS MER