Sökning: "c- elevhälsa"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden c- elevhälsa.

  1. 1. Ett nytt sätt att arbeta med elevhälsa? : En fallstudie om förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande arbete i ett elevhälsoteam

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bibbi Larsliden; [2018]
    Nyckelord :pupil welfare team; pupil welfare; prevantion work; health promotion work; cross-professional teams; learning in organizations; system theory; elevhälsoteamsarbete; elevhälsa; förebyggande; hälsofrämjande arbete; tvärprofessionella team; lärande organisationer; system teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur elevhälsoteam kan gestaltas för att inte bara vara åtgärdande utan även hälsofrämjande och förebyggande. Tidigare forskning, nationella granskningar och rapporter har visat på svårigheter för elevhälsoteam att arbeta utifrån sitt uppdrag att vara främst förebyggande och hälsofrämjande. LÄS MER

  2. 2. Elevers trygghet och tillgänlighet till elevhälsan : Ur skolpersonalens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Andersson; Marina Stalerova; [2012]
    Nyckelord :accessibility; student health; school personnel; support; safety; well-being; tillgänlighet; elevhälsa; skolpersonal; stöd; trygghet; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats var att undersöka hur skolpersonalen upplever det stöd som finns tillgängligt för eleverna på skolan. Studien genomfördes på en skola i Västsverige där tillvägagångssättet i studien var intervjuer med sex personer ur skolpersonalen. LÄS MER

  3. 3. Utredning av ADHD ur ett skolperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Angelica Palm; Isabella Anderson; [2009]
    Nyckelord :ADHD; utredning; Elevhälsoteam; elevhälsa; diagn;

    Sammanfattning : Problem: Hjälper en diagnos elever med svårigheter och vad ger det för konsekvenser i skolan?Syfte: Att ta reda på hur man ställer en ADHD diagnos från upptäckt till diagnos och vad det ger förpedagogiska konsekvenser.Frågeställningar: • Hur beskrivs symtomen vid ADHD? • Hur går utredningen till från upptäckt till diagnos? • För vem ställs diagnosen? • Vilka konsekvenser får diagnosen i det pedagogiska arbetet i klassrummet och för eleven?Material: litteratur, intervjufrågor, diktafonMetod: Vi har använts oss av frågeställningarna i vårt syfte vid intervjuerna som är av kvalitativ karaktärResultat: I vår litteraturgenomgång och undersökning har vi kommit fram till att det finns olika symtom vidADHD och att det yttrar sig olika från elev till elev. LÄS MER