Sökning: "c- idrott betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden c- idrott betyg.

  1. 1. Ett samhällsproblem vilande på idrottsämnets axlar : Gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anton Lidemar; Frida Odell; [2019]
    Nyckelord :Kroppsideal; undervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal och hur det har synliggjorts i kursen Idrott och hälsa 1 samt gestaltats av lärares arbete. För att undersöka detta har följande tre frågeställningar konstruerats: -       Hur beskriver elever med betyg A-C i Idrott och hälsa 1 att undervisning om kroppsideal framträtt i kursen? -       Hur beskriver dessa elever att läraren i Idrott och hälsa 1 talat om kroppen och arbetat med kroppsideal? -       Hur finner dessa elever att kroppsideal är ett väsentligt kunskapsområde inom ämnet Idrott och hälsa? Metod Studien genomfördes med en hermeneutisk vetenskapsteoretisk ansats och bestod av sju semistrukturerade intervjuer av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  2. 2. Blod, svett, tårar och höga betyg : Svenska artistiska elitgymnaster - motivation, betyg, ambition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Melina Herrey; Michaela Henriksson; [2014]
    Nyckelord :Gymnastik; betyg; skola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet är att undersöka hur svenska artistiska elitgymnaster presterar i skolan. Frågeställningar vi använt är: Skiljer sig studieresultaten utifrån antalet träningstimmar? Finns det någon skillnad mellan motivationen till gymnastiken i jämförelse till skolan? Metod: De som deltog i undersökningen var elitgymnaster inom artistisk gymnastik, totalt 33 stycken, 18 tjejer och 15 killar. LÄS MER

  3. 3. Idrotta mer, bättre betyg! : En studie om elevers fritidsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Peter Lindskog; Hedvig Owe; [2014]
    Nyckelord :Elevers idrottsvanor; betyg; idrott; ungdomars fritidsvanor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka elevers fritidsvanor och anledningen till varför elever i åk 9 utövar fysisk aktivitet eller inte. Frågeställningar: 1. Hur stor andel elever är regelbundet fysiskt aktiva/inaktiva på fritiden i årskurs 9? 2. LÄS MER

  4. 4. Att sträva mot målen - En studie om fyra idrottslärares tankar kring bedömning och betygsättning i Idrott och Hälsa

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Karlsson; Caroline Persson; ; [2008]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Bedömning; Betyg;

    Sammanfattning : Syfte och FrågeställningarDet övergripande syftet med vårt arbete var att beskriva vad två grundskolor använder för bedömningsunderlagvid betygssättning i idrott och hälsa. Vi valde att vända oss till fyra idrottslärare. Huvudfokus i arbetet var dessalärare. LÄS MER

  5. 5. Flickors föreställningar om skolämnet idrott och hälsa ur ett etnicitetsperspektiv : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mikael Jansson; Niclas Stahlén; [2008]
    Nyckelord :etnicitet; genus; idrott och hälsa; ;

    Sammanfattning : Syftet med C- uppsatsen är att utifrån ett etnicitetsperspektiv studera vilka föreställningar flickor på högstadiet har gällande skolämnet idrott och hälsa, vilket också innebär att uppmärksamma likheter och skillnader som går att identifiera mellan flickor ifrån etniska minoriteter och flickor ifrån den svenska etniska majoriteten. För att uppnå uppsatsens syfte har vi valt att dela in det i två forskningsfrågor och sedan ur ett etnicitetsperspektiv analyserar relationen mellan dessa forskningsfrågor. LÄS MER