Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Netja Reinhamre; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i tvåläroböcker i engelskaEnglish title: Masculinity and femininity in (Swedish) 8th grade - Quantitative contentanalysis of texts and images in two English textbooksFörfattare: Netja ReinhamreTermin och år: VT 2017Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapHandledare:Birgitta SvenssonExaminator: Florenda Gallos CronbergRapportnummer: VT17-2930-001-LAU690Nyckelord: Läromedel, engelska, jämställdhet, genusSammanfattningGenom en att räkna namn/pronomen, sysselsättningar, adjektiv och personer på bild har jag undersökttextböckerna Wings 8 och Good Stuff Gold C i syfte att ta reda på om de kan klassificeras som kvantitativtjämställda. Med kvantitativ jämställdhet menar jag att båda könen är representerade till minst 40 %. LÄS MER

  2. 2. Språket i första eller andra hand? : En uppsats om språkutveckling, modersmål och svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Kajsa Hjelmblom; [2012]
    Nyckelord :Native language; mother tongue; Swedish as a second language; language development and; Modersmål; svenska som andraspråk; språkutveckling; samarbete;

    Sammanfattning : Högskolan i Gävle    Examensarbete C Akademin för utbildning och ekonomi   15 hp Lärarprogrammet     Vårterminen 2011 Titel: Språket i första eller andra hand? En uppsats om språkutveckling, modersmål och svenska som andraspråk.   Författare: Kajsa Hjelmblom Handledare: Daniel Pettersson Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka om lärare i grundskolans tidigare år känner till hela skolans språkutvecklande uppdrag och ta reda på hur klasslärare arbetar med att främja elevernas språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. "Matematikutbildning är viktigt!" – Men varför det? : En empirisk studie kring tre argument för matematikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hannes Runheim; [2011]
    Nyckelord :Matematik; Matematiklärare; Matematikundervisning; Sjuksköterskeutbildning;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete på c-nivå från lärarprogrammet vid Linköpings Universitet. Det undersöker hållbarheten hos tre argument för matematikutbildning vid en applikation på sjuksköterskeprogrammet, också det vid Linköpings Universitet. LÄS MER

  4. 4. Expectations on teachers working at a special school with mentally handicapped children

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anncharlotte Pregler; Dag Simmingskiöld; [2011]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; utvecklingsstörning; skolutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Förväntningar på lärare i gymnasiesärskolan, en studie inom ett gymnasieförbund sett ur olika perspektiv. (Expectations on teachers working at a special school with mentally handicapped children A study seen out of different perspectives). LÄS MER

  5. 5. Körläsning, konsonanter och betonade stavelser – om uttalsundervisning inom Sfi och svenska som andraspråk

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Uttal; uttalsundervisning; prosodi; Sfi; svenska s;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Att undersöka hur man undervisar i uttal inom Sfi och svenska som andraspråk och vilken prioritet uttalhar i jämförelse med andra moment som till exempel grammatik, läs- och skrivkunskap och hörförståelse. Ävenattityd till brytning behandlas i uppsatsen. LÄS MER