Sökning: "c- läsa"

Visar resultat 1 - 5 av 158 uppsatser innehållade orden c- läsa.

  1. 1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matti Panteón; [2023-08-18]
    Nyckelord :ordkunskap; ordförråd; svenska som andraspråk; läromedelstexter; läsförståelse; biologi;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER

  2. 2. Automated Generation of EfficientBitslice Implementations forArbitrary Sboxes

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Augustin Bariant; [2023]
    Nyckelord :Bitslicing; Cryptography; Whitebox; Compilation; Boolean circuits.; Parallélisation au bit; Cryptographie; Boîte blanche; Compilation; Circuits booléens.; Bitslicing; Kryptografi; Vit låda; Kompilering; Booleska kretsar.;

    Sammanfattning : Whitebox cryptography aims at protecting standard cryptographic algorithmsthat execute in attacker-controlled environments. In these, the attacker is ableto read a secret key directly from memory. Common implementations mask alldata at runtime and operate on masked data by using many small precomputedtables. LÄS MER

  3. 3. Adaptive Comparative Judgement in Practice : A case study of the formative use of ACJ in a collaborative open-ended design project between Swedish upper primary schools under authentic classroom conditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Camilla Björn; Ida Lundin; [2023]
    Nyckelord :Digital Assessment; Adaptive Comparative Judgement; RM Compare; Feedback; Peer Assessment; Formative Assessment; Teaching Material; STEM; Digital bedömning; Adaptiv Komparativ Bedömning; RM Compare; Återkoppling; Kamratbedömning; Formativ bedömning; Undervisningsmaterial; STEM;

    Sammanfattning : Digital assessment has the potential to increase equity in the assessment by facilitating a smother collaboration between teachers. It also allows peer assessment between students from different classes or even schools, which allows the students to view a potentially larger and more varied set of examples of the same assignment. LÄS MER

  4. 4. Polarisering mellan vaccinerade och ovaccinerade mot C-19  

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Natalya Bushueva; [2022]
    Nyckelord :: discrimination and unvaccinated; unvaccinated stigma; vaccine opponents; vaccination; vaccintveksamma; covid-19; moralpanik;

    Sammanfattning : Den 11 mars 2020 deklarerade WHO att en pandemi av Covid-19 rådde. Som en följd av det införda vaccinationskravet uppstod en stark polarisering i samhället mellan ovaccinerade och vaccinerade människor. Dilemmat: individens egna val gentemot samhällets påtryckningar. LÄS MER

  5. 5. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Tineska Carlesson Magalhães; [2021-08-16]
    Nyckelord :andraspråkstalare; mottagaranpassning; förenkling; läsförståelse; sammanfattning; ordlista;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER