Sökning: "c- lekens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden c- lekens betydelse.

  1. 1. Matematik i förskoleklass – ett antal sidor i en bok eller lustfylld lek?

    C-uppsats,

    Författare :Lina Jönsson; Lina Landström; [2011]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; förskoleklass; läromedel;

    Sammanfattning : SammanfattningDet ämne som sägs vara mest beroende av lärobok är matematik, vilket kan ha både fördelaroch nackdelar. Vårt intresse låg i att ta reda på hur lärare uppfattar användning avförlagsproducerat läromedel, samt andra eventuella undervisningsmetoder i sinmatematikundervisning i förskoleklass. Detta är även studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. Den ”fria lekens” betydelse för barns utveckling och lärande

    C-uppsats,

    Författare :Kristina Thorson; [2011]
    Nyckelord :lek; utveckling; lärande; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att försöka få en uppfattning om pedagogers syn på den ”frialekens” betydelse för barns lärande och utveckling. Samt försöka ta reda på hur de ser på sinegen roll i den ”fria leken”. LÄS MER

  3. 3. Vi leker för att lära. En studie av pedagogers syn på lekens roll i förskoleklassen.

    C-uppsats,

    Författare :Kristina Paepke; Veronica Nylund; [2011]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; Förskoleklass; Pedagogiska milj;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteVi vill undersöka och problematisera pedagogers syn på och förhållande till leken som ett pedagogiskt verktyg förbarns utveckling och lärande i förskoleklassen. Vi vill också se hur pedagogerna anser sig tillämpa leken i sittdagliga arbete i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Johansson; [2011]
    Nyckelord :frilek; förskola; barn; utveckling; socialt samspe;

    Sammanfattning : Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilkasociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?Metod och material: I min studie har jag valt att använda mig av kvalitativa direktobservationer på tvåförskolor där jag känner barnen och pedagogerna mycket väl. Jag valde att göra direktobservationer genom attanteckna noga vad jag såg. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse som pedagogiskt redskap

    C-uppsats,

    Författare :Anders Nilsson; Diana Grumic; [2010]
    Nyckelord :Lek; barn; fantasi; kreativitet; samspel; pedagoge;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med vår studie är att undersöka hur pedagogerna inom förskolan ser på leken och vad leken har förbetydelse för barnens utveckling inom förskolan.MetodVi har valt att använda oss av intervjuer och observationer, för att vi anser att dessa är kvalitativa metoder sompassar för att undersöka hur pedagoger använder sig av leken inom förskolan. LÄS MER