Sökning: "c- matematiksvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden c- matematiksvårigheter.
1. Taluppfattning, en grundsten i matematik : En experimentell interventionsstudie på Tier 2, inom talområdet 0 - 20
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en intervention, på Tier 2, genom explicit intensivundervisning påverkar elever i årskurs 4 kunskaper inom grundläggande taluppfattning och aritmetik inom talområdet 0 – 20 och om eventuell effekt kvarstår över tid. För att kunna besvara syftet genomfördes en experimentell studie. LÄS MER
2. Samband mellan läs- och matematiksvårigheter - finns det och vilka skulle de kunna vara?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom en empirisk studie försöka att se om det finns korrelation mellan svårigheter med ordavkodning och svårigheter med grundläggande aritmetik. Det finns flera tänkbara samband mellan lässvårigheter och matematiksvårigheter enligt forskning. LÄS MER
3. Språkets betydelse för matematik
C-uppsats,Sammanfattning : Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning?Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik?MetodArbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olikagrundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för attkunna omskriva och analysera dem i arbetet. LÄS MER
4. Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker attmatematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån femfrågeställningar som berör vilken inställning eleverna har till matematikämnet, vilka tidigareupplevelser eleverna har av ämnet, hur eleverna upplever sin förmåga i ämnet matematik,vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har av olika former av stöd och hur elevernaupplever sin undervisning i årskurs 7. LÄS MER
5. Perspektiv på matematiksvårigheter - Dysfunktion eller social konstruktion?
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med den här studien är att kartlägga lärares attityder kring högstadieeleversmatematiksvårigheter. I studien har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sju lärare somarbetar med elever i grundskolans senare år. LÄS MER