Sökning: "c- pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade orden c- pedagogik.
1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER
2. Elite Education for the People? : Nuances of the International Baccalaureate Diploma Program in Polish High Schools
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The International Baccalaureate (IB), a private curriculum associated largely with exclusive education for transnationally mobile upper classes, has recently began to quietly enter public, national education systems, offering its alternative, elite schooling in tuition-free state institutions. This paper explores the nuanced case of Poland, where IB diploma program is offered as one of the tracks within state schools, existing side-by-side and competing with the national curriculum. LÄS MER
3. Intensiv och systematisk läsintervention vid svenska för invandrare (SFI) : En interventionsstudie med Wendick-modellen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Språket är den viktigaste faktorn för integration och nyligen har kraven på kunskaper i svenska skärpts. För att fungera fullt ut i det svenska samhället krävs en läsförmåga i nivå med årskurs 6, men en tidigare undersökning visar att majoriteten av vuxna invandrare efter avslutad SFI-utbildning endast har en läsförmåga i nivå med årskurs 3-5. LÄS MER
4. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER
5. From election to insurrection : A Speech Act Theory study of Donald Trump’s tweets in the wake of the 2020 election.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : This essay utilizes Speech Act Theory to assess Donald Trump’s role in inciting the riot that took place in Washington D.C. on the 6th of January, 2021 and culminated with the attack on the Capitol building. For the purposes of the study a corpus was created with tweets collected from the Trump Twitter Archive. LÄS MER