Sökning: "c- språk svenska"

Visar resultat 41 - 45 av 89 uppsatser innehållade orden c- språk svenska.

  1. 41. Hur går det till att lära sig svensk ordföljd? En studie av hur polska elever utvecklar svenskt skriftspråk.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ewa Pawlowska; [2013-01-23]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordföljd; V-2 språk; polska; transferhypotesen; processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag ordföljden i svenskt skriftspråk hos vuxna andraspråksinlärare med polska som modersmål. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur polska inlärare tillägnar sig svensk ordföljd i skriftspråk. Jag gör detta genom att närstudera sexton texter skrivna av polska SFI-kursdeltagare på C- och D-nivå. LÄS MER

  2. 42. En jämförelse mellan nationella provens skriftliga delprov i svenska och engelska. : Det är lika svårt att bedöma förmågan att skriva uppsats som att bedöma konst.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Egnor; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :nationella prov; likvärdig bedömning; uppsatsbedömning; subjektivitet; kunskapskrav;

    Sammanfattning : En granskning som Skolinspektionen genomförde 2009-2011 visade att bedömning av nationella prov inte är likvärdig och att bedömning av språkämnena har lägst likvärdighet. Till följd av större avvikelser i svenskan anser Skolinspektionen bland annat att svenskan kan lära av engelskan, men rekommenderar i första hand att uppsatsdelen tas bort. LÄS MER

  3. 43. Satsadverbialplacering: En studie av skillnader i satsadverbialplacering mellan receptiva och produktiva kunskaper hos andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Zdrnja; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; satsadverbial; satsadverbialplacering; huvudsats; bisats; produktiv; receptiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka satsadverbialplaceringen i huvudsatser och bisatser hos andraspråksinlärare av svenska på motsvarande SFI C nivå. Undersökningens informanter är åtta andraspråksinlärare i åldrarna 17-19 år, vilka läser kursen i långsam respektive snabb studietakt. LÄS MER

  4. 44. Det görar ingenting om du frågar mycket : SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Arvidsson; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska för invandrare SFI ; morfologisk utveckling; semantisk utveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den semantiska och morfologiska utvecklingen hos två elevgrupper med olika studietakt som studerar kurs C på SFI. Syftet är också att undersöka om det finns några skillnader mellan elevgrupperna samt att belysa viktiga didaktiska moment i studiens lektionsgenomgång. LÄS MER

  5. 45. Bestämt eller obestämt? En kontrastiv jämförelse av ett antal engelsk- och kinesisktalande inlärare av species i svenska.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gösta Ericson; [2012-10-10]
    Nyckelord :felanalys; species; interlanguage;

    Sammanfattning : Det är 2/3 av världens språk som saknar någon form av speciesböjning, dvs. möjlighet att med morfologiska markörer skilja på bestämd och obestämd form av substantiv. Kinesiska är ett av dessa språk. LÄS MER