Sökning: "c- stora barngrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden c- stora barngrupper.

  1. 1. Att räcka till till alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pierre Hultman; Martin Nerbring; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Sociala relationer; Gruppstorlek; Ramfaktorteori; Sociala lärandeteori; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vilken roll storleken på barngrupper i fritidshem spelar för barnens relationsskapande. Studien är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som metod. Sex fritidspedagogers uppfattningar och berättelser om gruppstorlekens betydelse har utgjort underlaget för resultatet. LÄS MER

  2. 2. Används pedagogiska dramalekar och barnböcker som metod för barns utveckling socialt och kognitivt i förskolan?

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olsen; [2011]
    Nyckelord :Läroplanen; Lärandeteorier; Social kompetens; Lekt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till mitt val är att jag bland annat haft drama som inriktning i förskolelärarprogrammet och det blevett ämne som jag blev positiv till och ville fördjupa mig mer om. Drama och barnböcker används oftatillsammans varför även barnböcker som metod och ämne togs med. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljön som lärmiljö – En enkätundersökning i skolans tidigare år

    C-uppsats,

    Författare :Josefin Jacobsson; Helena Jönsson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusmiljö; lärmiljö; frilufts;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på om det fanns några faktorer som påverkar varför en del pedagogeranvänder sig av utomhusmiljön som lärmiljö, och vilka dessa i så fall kunde vara. För att lyckas besvara vårtsyfte valde vi att utgå från tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Integrera skapande verksamhet med svenska! ­ En kvalitativ studie i förskola och skola.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Östergaard; Emma Friman; [2008]
    Nyckelord :Skapande verksamhet; svenska; fantasi; integrering;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att ta reda på och uppmärksamma hur förskolor och skolor jobbar med skapandeverksamhet integrerat med svenska. För att ta reda på detta har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer och tagitdel av litteratur och tidigare forskning kring ämnet. LÄS MER

  5. 5. Rörelse i förskolan­ En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fysiska aktivitet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ann-Sofie Koppel; Mia Pihl; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) har vi fått uppleva stora barngrupper där barnen uppmanas att vara lugna och tysta för att det ska bli en harmonisk miljö. Förmaningsord som att "inte springa" och "sitt stilla" från vuxna till barn blir därför allt mer vanliga. LÄS MER