Sökning: "c- tidigare forskning matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden c- tidigare forskning matematik.

  1. 1. Using Gradient Boosting to Identify Pricing Errors in GLM-Based Tariffs for Non-life Insurance

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Felix Greberg; Andreas Rylander; [2022]
    Nyckelord :GLM; Gradient Boosting; XGBoost; Non-life insurance; Property Casualty; Rate making; Insurance Tariff; MTPL insurance; Machine learning; Regression trees; Tweedie regression; Credit risk; GLM; Gradient Boosting; XGBoost; Skadeförsäkring; Prissättning; Försäkringstariff; Trafikförsäkring; Regressionsträd; Maskininlärning; Tweedie-regression; Kreditrisk;

    Sammanfattning : Most non-life insurers and many creditors use regressions, more specifically Generalized Linear Models (GLM), to price their liabilities. One limitation with GLMs is that interactions between predictors are handled manually, which makes finding interactions a tedious and time-consuming task. LÄS MER

  2. 2. Barns upplevelse av matematikstudier : Matematikupplevelse hos barn med normala hörtrösklar och barn med hörselnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Charlie simonsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Hörsel;

    Sammanfattning : Syftet med denna pilotstudie var att undersöka hur mycket stress, barn med hörselnedsättningar upplever i sina matematikstudier jämfört med barn med normala hörtrösklar. I studien undersöktes även skillnader i hur barn med hörselnedsättningar upplever matematik som ämne jämfört med barn med normala hörtrösklar. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Therese Thomsen; Maja Svensson; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; fenomenologi; fenomenografi; förskola; uppfattningar; didaktiska strategier; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva och analysera hur förskollärare ger uttryck för hur de arbetar med matematikundervisning i förskolan. Genom att beskriva och analysera hur olika förskollärare ger uttryck för att uppfatta matematikundervisningen i förskolan skapas en variation i hur fenomenet matematikundervisning uppfattas användas i förkolan. LÄS MER

  4. 4. Elever i årskurs 6 tankar om kemiundervisningen : Inställning, undervisning och prestationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Strömberg; [2021]
    Nyckelord :mellanstadiet; intresse; motivation; naturorienterande ämnen; arbetssätt;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elevers intresse för de naturvetenskapliga ämnena ofta sjunker i den senare delen av grundskolan. Syftet med denna studie var att undersöka intresset för kemiämnet hos en elevgrupp bestående av sjätteklassare. LÄS MER

  5. 5. Bråk – värt en kamp : Bristande förkunskaper i bråkräkning hos gymnasieelever och lärares strategier för att hantera dessa brister

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Cervall; [2020]
    Nyckelord :prior knowledge deficiency; fractions; upper secondary school; Educational Subject Matter Analysis; bristande förkunskaper; bråkräkning; gymnasiet; didaktisk ämnesanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har granskat nedanstående frågeställningar, där punkt 2 varit i huvudfokus. 1. LÄS MER