Sökning: "c- uppsats pedagogik örebro universitet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden c- uppsats pedagogik örebro universitet.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning, modersmål och modersmålsundervisning : Intervjustudie med pedagoger i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tobias Tapper; Jocelyn Israelsson; [2012]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; modersmål; förskoleklass; pedagogik; modersmålsundervisning; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fem olika förskoleklasser i olika områden med flerspråkiga elever och enspråkiga elever och intervjua sex olika förskollärare. Vi fokuserar på hur förskoleklasserna arbetar med läs- och skrivinlärning och modersmålsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Elevers informationssökningsvanor och källkritiska metoder : En fallstudie av tre skolor

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Hindenäs; Anders Fredlund; Zvezdan Tripich; [2007]
    Nyckelord :informationssökning källkritik pedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i vårt examensarbete inom Pedagogik med didaktisk inriktning C valt att genomföra en kvantitativ studie bland tre skolor i en mellanstor svensk stad med avseende på informationssökning och källkritik. Syftet med vår uppsats var att få insikt om elevers informationssökningsvanor samt att se vilka källkritiska metoder de använder för att sålla och granska information på Internet. LÄS MER

  3. 3. Talutrymmets fördelning i den offentliga kommunikationen i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ninna Andersson; Annika Haglund; [2007]
    Nyckelord :Pedagogik; kommunikation; samtal; genus; talutrymme; offentlig kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår C-uppsats är att få kunskap om hur talutrymmet fördelas i klassrummet, vilka elever som kommer till tals och vad de kommer till tals om. Vi var även intresserade av att jämföra vårt undersökningsresultat med lärares egna uppfattningar om hur det förhåller sig med talutrymmet i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Vad ska man lära sig? : En textanalys på kursplanerna Gy -07

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anders Tegerhult; Ellen Isaksson; [2006]
    Nyckelord :Textanalys; kursplaner;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats i pedagogik var att beskriva vad och varför elever lär sig enligt de nya kursplanerna för gymnasieskolan 2007 (Gy -07) i relation till det demokratiuppdrag skolan ges inom ramen för en demokratidiskurs. Vi har i vår studie använt oss av textanalys som metod med de didaktiska huvudfrågorna vad och varför som hjälp. LÄS MER