Sökning: "c-uppsats barn perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden c-uppsats barn perspektiv.

  1. 1. Kommunikation - Nyckeln till en god relation : En kvalitativ studie ur ett socialpsykologiskt perspektiv med genus som en interaktiv process. Studien undersöker interaktion mellan kommunikation och konflikt i ett långvarigt äktenskap

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Pia Maria Englund; Jenny Boquist; [2019]
    Nyckelord :communication; interaction; conflict; long-term marriage; gender; kommunikation; interaktion; konflikt; långvarigt äktenskap; genus;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna C-uppsats är gjord vid Karlstads universitet, Sociologi III. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur interaktionen mellan kommunikation och konflikt uppfattas av makar, i ett långvarigt äktenskap. Den metod som använts har varit en induktiv, kvalitativ studie med semistrukturerad intervju och en deskriptiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Framtidens miljöhjältar : En undersökning av hur Skolverkets läroplan igenkänns i barns uttryck kring miljö- och hållbarhetsfrågor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Isabelle Almquist; Ellen Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education for Sustainable Development; ECESD; miljöfrågor; förskolan; Lpfö 98; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : I denna C-uppsats presenteras en kvalitativ fallstudie där barns sätt att uttrycka sig i miljöfrågor undersöks. Studien behandlar även barnens relation till naturen. För detta ändamål har fem barn ur en förskolegrupp intervjuats. LÄS MER

  3. 3. "Man får vara påhittig också" : En studie om hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Julie Malm; [2017]
    Nyckelord :Barnsyn; förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn. Frågeställningarna var: Hur beskriver förskollärarna begreppet barnsyn? På vilket sätt beskriver förskollärarna sin betydelse för hur barnen utvecklas på förskolan? I författarens c-uppsats framkom beteenden från förskollärare som väckte frågor kring om förskollärare är medvetna om sin barnsyn och barnsynens påverkan på arbetet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Det kompetenta barnet : En essä om olika sätt att uppfatta vad barns ”kompetens” är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Morrissey Furehed Audrey; Nada Raouf; [2016]
    Nyckelord :competence; approach; understanding; reflection; influence; participation; Maria Montessori; Reggio Emilia; Child perspective and a child’s perspective.; kompetens; synsätt; förståelse; reflektion; inflytande; delaktighet; Maria Montessori; Reggio Emilia; Barnperspektiv barns perspektiv.;

    Sammanfattning : In this essay, we have investigated the concept of the “competent child”. Our dilemma is grounded in the fact that we adults have different opinions regarding what a “competent child” is. By this we, Audrey and Nada, mean that the term “competens” means different things depending on the context in which it occurs. LÄS MER

  5. 5. Pedagogernas betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan : Med fokus på lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gisela Renman; Lena Larsson; [2015]
    Nyckelord :lärmiljö; pedagog; matematik;

    Sammanfattning : I vår utbildning Lärare mot de tidigare åren, 210 hp, har vi valt att i vår C-uppsats studera hur pedagoger arbetar med lärmiljöer för att stimulera barnens matematiska utveckling i förskolan vilket också är vårt syfte. Lärmiljöer i förskolan är ett relativt outforskat område. LÄS MER