Sökning: "c-uppsats om förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden c-uppsats om förskolan.

  1. 1. Framtidens miljöhjältar : En undersökning av hur Skolverkets läroplan igenkänns i barns uttryck kring miljö- och hållbarhetsfrågor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Isabelle Almquist; Ellen Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education for Sustainable Development; ECESD; miljöfrågor; förskolan; Lpfö 98; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : I denna C-uppsats presenteras en kvalitativ fallstudie där barns sätt att uttrycka sig i miljöfrågor undersöks. Studien behandlar även barnens relation till naturen. För detta ändamål har fem barn ur en förskolegrupp intervjuats. LÄS MER

  2. 2. "Man får vara påhittig också" : En studie om hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Julie Malm; [2017]
    Nyckelord :Barnsyn; förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn. Frågeställningarna var: Hur beskriver förskollärarna begreppet barnsyn? På vilket sätt beskriver förskollärarna sin betydelse för hur barnen utvecklas på förskolan? I författarens c-uppsats framkom beteenden från förskollärare som väckte frågor kring om förskollärare är medvetna om sin barnsyn och barnsynens påverkan på arbetet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Pedagogernas betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan : Med fokus på lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gisela Renman; Lena Larsson; [2015]
    Nyckelord :lärmiljö; pedagog; matematik;

    Sammanfattning : I vår utbildning Lärare mot de tidigare åren, 210 hp, har vi valt att i vår C-uppsats studera hur pedagoger arbetar med lärmiljöer för att stimulera barnens matematiska utveckling i förskolan vilket också är vårt syfte. Lärmiljöer i förskolan är ett relativt outforskat område. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : Hur uppfattar pedagoger arbetet med flerspråkighet i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Joel Norlöv; [2013]
    Nyckelord :Arbetssätt; Flerspråkighet; Förhållningssätt; Förskolemiljö; Pedagog; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie som handlar om fyra pedagogers uppfattningar av arbetet med flerspråkiga barn och deras språkutveckling. Studien bygger på fyra enskilda djupintervjuer med pedagoger från tre olika förskolor som syftar att belysa deras olika uppfattning kring hur deras förhållningssätt, attityder och arbetssätt ser ut gentemot flerspråkiga barn samt hur de har utformat förskolemiljön för att den ska stimulera de flerspråkiga barnens utveckling. LÄS MER

  5. 5. Inkludering i förskolan - Pedagogers tankar om möjligheter och svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Petra Bauer; Petra Johansson; [2011]
    Nyckelord :Integrering; Inkludering; Exkludering; Förskola; Pedagog; Barngrupp;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Inkludering i förskolan - Pedagogers tankar om möjligheter och svårigheterInclusion in pre-school – Teachers’ thoughts about actabilities and difficulties.Författare: Petra Bauer och Petra JohanssonTyp av arbete: C-uppsats 15 högskolepoängHandledare: Kristian Lutz, Examinator: Marie LeijonKurs: förberedande kurs i specialpedagogik, Malmö högskolaDatum: 29 mars, 2011SyfteVi vill med vår undersökning få en bild av på vilket sätt pedagoger i förskolan arbetar mot en ”förskola för alla” . LÄS MER