Sökning: "callcenter stress"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden callcenter stress.

  1. 1. Ett (o)bevakat ögonblick: en studie om övervakning, kontroll och möjligheten till motstånd i callcenterbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jimmy Wäppling; [2018]
    Nyckelord :övervakning; callcenter; panopticon; motstånd; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senare årens framsteg inom informationsteknologi och datahantering har gett upphov till allt mer avancerade och detaljerade sätt att övervaka det mänskliga arbetet. Denna uppsats ämnar belysa några av de konsekvenser en intensifierad övervakningskultur med elektroniska och automatiserade system kan medföra. LÄS MER

  2. 2. Att trivas på jobbet : En kvantitativ studie om trivsel och sociala relationer på ett svenskt callcenter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Alexander Aiello; [2016]
    Nyckelord :Trivsel; callcenter; arbetsliv; sociala relationer;

    Sammanfattning : Research have concluded that social relations are an important factor that counteracts stress and increase comfort levels at the workplace. The purpose for this study has been to examine how, and if, different background factors affect the employee’s social relationships and job satisfaction but also if social relationships affect job satisfaction. LÄS MER

  3. 3. Arbetsglädje eller ohälsa : En kvalitativ studie av den psykosociala arbetsmiljön för säsongsanställda på ett callcenter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Madeleine Åkerlund; [2015]
    Nyckelord :ohälsa; arbetsglädje; tillfälliganställning; krav och kontrollmodellen;

    Sammanfattning : Människor tillbringar stor del av sina liv med att arbeta, därmed är det viktigt med en god arbetsmiljö. I takt med teknisk utveckling och globalisering, sker förändringar på arbetsmarknaden. Många arbetsmiljöstudier har utförts, som påvisat samband mellan ohälsa och ogynnsam arbetsmiljö. LÄS MER

  4. 4. Mot en ökad förståelse för datorstödets inverkan på den psykosociala arbetsmiljön : UDIPA - ett nytt utvärderingsverktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Annika Thorner; [2011]
    Nyckelord :Psykosocial arbetsmiljö; Kognitiva arbetsmiljöproblem; Människadatorinteraktion; Teknikstress; Arbetsmiljöutvärdering; Kognitiva krav; Callcenter;

    Sammanfattning : Användningen av datorer i arbetet har blivit en allt vanligare företeelse på arbetsplatsen, och för anställda på till exempel callcenter är datorer ett oumbärligt inslag i arbetssituationen. Med tekniken följer dock inte enbart fördelar; användningen av datorstöd kan även leda till kognitiva arbetsmiljöproblem och stress och ha en märkbart negativ inverkan på den psykosociala arbetsmiljön. LÄS MER

  5. 5. Kartläggning av psykosocial arbetsmiljö på callcenter

    L3-uppsats,

    Författare :Darek Chabiuk; [2011]
    Nyckelord :Företagsläkare; Projektrapport;

    Sammanfattning : Bakgrund: Av konkurrensskäl och p.g.a. krav på stor effektivitet och flexibilitet har många callcenterföretag problem med sin arbetsmiljö där inte bara de fysiska (ex. LÄS MER