Sökning: "cancel culture"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden cancel culture.

  1. 1. #CancelCulture : A critical discourse analysis of cancel culture and its effect on representation and voice.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Rozarina Bakher; [2021]
    Nyckelord :cancel culture; representation; voice; Google; critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Cancel culture has been described by some as a form of online activism. It has also been argued as activism with both negative and positive effects. For the positive side, cancel culture has worked to emphasize the representation and voice of women during the #MeToo movement against sexual harassment at workplaces. LÄS MER

  2. 2. Bakom cancelkulturen: En kvantitativ studie om intentionen att delta i cancelkultur från ett kommunikativt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ida Karlsson; Emma Alquier; [2021]
    Nyckelord :cancelkultur; teorin om planerat beteende; TpB; personligt varumärke; sociala medier; digital aktivism; cancel culture; theory of planned behavior; personal branding; social media; digital activism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad som ligger bakom en individs intention att delta i den form av digital aktivism som kommit att kallas för cancelkultur. Vidare undersöks hur teorier om personlig varumärkeskommunikation kan bidra till att förklara denna intention. LÄS MER

  3. 3. "Sparka honom!" : förtroendekriser i ett nytt medielandskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Jacob Hede; Malin Brugge Arelund; [2021]
    Nyckelord :Cancel culture; TV4; kändisar; förtroendekris; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senaste årens teknologiska utveckling, med sociala medier i spetsen, har stöpt om samtidens medielandskap. En effekt av denna utveckling är att en ny direkthet skapats mellan offentlig person och gemene man. LÄS MER

  4. 4. The Good, The Bad and the Socially Responsible: Managing a Brand Reputation Crisis After being Cancelled

    L3-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rafae Ahmad; Lisalot Marina Ineke Krans; Kristina Kielaityte; [2021]
    Nyckelord :Cancel culture; crisis management; brand reputation; communication strategies; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this paper is to investigate the concepts of brand integrity, brand reputation, brand crisis management and communication strategies used by brands to combat the cancel culture setting. This exploratory study may also aid marketing practitioners in developing appropriate crisis management strategies in response to such a crisis. LÄS MER

  5. 5. "DÖD ÅT SAS" : En receptionsstudie på Flashback av SAS reklamfilm What is truly Scandinavian?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Frida Kropp Lindh; David Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Reception study; Flashback; active audience; counterpublics; cancel culture;

    Sammanfattning : Research Problem: The pressure for brands to stand out and at the same contribute to a better world is a constant battle in a competing digital media landscape. Advertising campaigns are ways for brands to separate themselves from their competition. LÄS MER