Sökning: "capacity theory of writing"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden capacity theory of writing.
1. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER
2. Självbestämmanderätt och god vård - En undersökning om personer med nedsatt beslutsförmåga under förvaltarskap inom hälso- och sjukvården
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Personer med nedsatt beslutsförmåga kan till följd av kognitiva nedsättningar inte alltid samtycka till vård. Eftersom det inte finns någon specialanpassad lag för denna patientgrupp har det under flera års tid varit svårt att tillämpa regelverken inom hälso- och sjukvården. LÄS MER
3. Leadership, Voice, and Visibility Strengthening African women’s voice and representation: A case study of the African Women Development Fund’s social justice writing workshop for women writers.
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Despite recent gains in areas such as school attendance and literacy, the struggle for women’s rights and equality in Africa remains constant. Alongside the socio-economic barriers holding down millions of women, is the fight against the gender bias and stereotyping which puts women in the backseat of decision-making, policy-driving, or leadership roles. LÄS MER
4. Skriva för hand – viktigt på riktigt? : En studie om elevers förmåga att skriva för hand
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Jag har i denna studie haft som syfte att undersöka hur förmågan att skriva för hand ser ut för elever i mellanstadieålder i en svensk grundskola. Mitt syfte har också varit att undersöka om det finns ett samband mellan förmågan att skriva för hand och förmågan att skriva med textkvalitet. LÄS MER
5. ”Jag lärde mig att läsa när jag tittade på Fem myror är fler än fyra elefanter” : En undersökning om lärares användning av film i F-klass för att främja läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bakgrund: I förskoleklassen ligger stort fokus på ett lustfyllt lärande där lek och skapande ges stort utrymme. Att kunna utveckla barns språk och förmåga till kommunikation genom att arbeta med och tolka olika typer av texter som kombinerar ord, bild och ljud är centralt i en förskoleklass. LÄS MER