Sökning: "case i specialpedagogik"
Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden case i specialpedagogik.
16. En till en – för alla? : En dator per elev i inkluderande lärmiljöer
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Satsningar på en-till-en, det vill säga en dator eller pekplatta per elev, blir allt vanligare i svensk skola, men det finns begränsad forskning om hur detta påverkar elever med funktionsnedsättning och/eller i behov av stöd. I en inkluderande skola behöver tekniken vara tillgänglig för alla och användas i ett meningsfullt sammanhang. LÄS MER
17. Lärarens yrkesroll – ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Strid, Susanne & Tempte, Maria (2016). Lärarens yrkesroll - ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER
18. Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan : En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i metoden "Att skriva sig till läsning"
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Carström, M. & Johansson C. (2015). Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan. LÄS MER
19. Nyanländ elevs möjligheter att lära sig läsa och skriva på ett nytt språk
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet med studien är att utveckla och förbättra den kontext skolpersonal befinner sig i och som den nyanlända sjuåringen kommer till, för att uppnå en likvärdig skola för alla. Samarbete i skolan och med föräldrarna belyses och diskuteras. LÄS MER
20. Alternativa verktyg, tillgänglighet och måluppfyllelse för elever i läs- och skrivsvårigheter : En fallstudie i årskurs 8 och 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study investigates how assistive technology tools are used in the classroom by students in reading and writing disabilities in the school years immediately prior to moving to gymnasium. Through observations and interviews with two students and two teachers this study also considers if the use of these tools can lead to increased accessibility and goal fulfilment, and whether these elements are prerequisites for success. LÄS MER