Sökning: "cave"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade ordet cave.

  1. 11. Cool grotta! : En fallstudie om användarupplevelse i webbaserade virtuella turer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Fannie Falk Faye; Galina Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Virtual museums; presence; immersion; UX; flow; Virtuella museer; närvaro; inlevelse; användarupplevelse; flow;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har fler och fler verksamheter inom kulturkontexten utforskat nya sätt att presentera sitt innehåll för publiken. Ett sådant är webbaserade virtuella turer där möjlighet skapas för en intresserad allmänhet att besöka unika platser, ta del av kunskaper på ett interaktivt sätt och pröva nya sätt att besöka ett museum eller en historisk plats. LÄS MER

  2. 12. Monocular Visual Odometry for Autonomous Underwater Navigation : An analysis of learning-based monocular visual odometry approaches in underwater scenarios

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andrea Caraffa; [2021]
    Nyckelord :Deep Learning; Monocular Visual Odometry; Computer Vision; Autonomous Underwater Navigation; Autonomous Underwater Vehicle; Djupinlärning; Monokulär Visuell Odometri; Datorseende; Autonom Undervattensnavigering; Autonomt Undervattensfordon;

    Sammanfattning : Visual Odometry (VO) is the process of estimating the relative motion of a vehicle by using solely image data gathered from the camera. In underwater environments, VO becomes extremely challenging but valuable since ordinary sensors for on-road localization are usually unpractical in these hostile environments. LÄS MER

  3. 13. PGG - Processuell Grottgenerering : En jämförelse mellan Cellulär Automat, Random Walk och Perlin Noise

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Filip Antonijevic; [2021]
    Nyckelord :procedurel generation; caves; cellular automata; random walk; Perlin noise; comparative study;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöktes processuell generering med tre algoritmer i syfte att skapa grottliknande banor och utvärdera kriterier baserat på eftertraktande egenskaper gällande tid, storlek, variation och pålitlighet. Algoritmerna är cellulär automat, random walk och Perlin noise. LÄS MER

  4. 14. Investigation of Resistive Random Access Memory for 1T1R Nanowire Array Integration

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fasta tillståndets fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Orestes Theodoridis; [2020]
    Nyckelord :RRAM; Nanowire; Memory Technology; Nanoelectronics; Nanoscience; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : As modern electronics have started to reach its physical scaling limits, novel architectures and physics is needed to meet future demands. Oxide-based Resistive Random Access Memory (RRAM) is a new emerging technology that uses filament formation and rupture in thin oxides to generate resistive switching. LÄS MER

  5. 15. Det var en gång en grotta : Om hästarna från Stora Förvar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Astrid Brozén; [2020]
    Nyckelord :Hästar; Stora Karlsö; Stora Förvar; animalosteologi; equus;

    Sammanfattning : Humanity has long lived alongside a variety of animals. We have eaten their flesh, utilized their bones for tools and trinkets and learned to care for and appreciate them. When animal remains are ignored or left out in archaeological research, a large part of our common history is left untold. LÄS MER