Sökning: "centrala begrepp i läraryrket"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden centrala begrepp i läraryrket.

  1. 1. Makthierarki - hur påverkar den kvaliteten?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Isac Andersson; William Quist; [2024-02-21]
    Nyckelord :Makthierarki; Lärare i fritidshem; Samverkan; Frontlinjebyrykrati; Kvalitet; Arbetsuppdrag.;

    Sammanfattning : Yrket lärare i fritidshem är det läraryrket som är den mest fristående och frigående av alla lärarpositioner. Detta kommer med sina problem, till exempel att deras planeringstid går till att hjälpa andra lärare istället för att utveckla fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Begreppsförståelse i bildundervisningen. Framställning, reflektion, kontext och funktion.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Jönson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte, huvudfrågaSyftet med studien var att undersöka hur bildlärare på det estetiska programmet i gymnasiet – Gy11, arbetar medoch ser på begreppsanvändning och begreppsbildning i bildundervisningen. Vilka aspekter förbegreppsanvändning och begreppsbildning anses som betydande, och vilken funktion harframställningsprocessen och reflektionen för bildandet av begrepp?Metod och materialUndersökningen bygger på en kvalitativ intervjustudie med fyra bildlärare från tre olika gymnasieskolor somarbetar på det estetiska programmets inriktning bild och formgivning. LÄS MER

  3. 3. "Du läsa denna!" -en fallstudie av hur bilderboken används på två förskoleavdelningar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Karlsson; Christofer Johansson Ling; [2008]
    Nyckelord :Bilderbok; samspel; samtal; förskola; högläsning;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår fallstudie är att ta reda på när och hur man på två förskoleavdelningar arbetarmed bilderböcker. Då ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och samspel är centralabegrepp. Vi är intresserade av att undersöka hur barnen samspelar med varandra respektivesamspelet mellan barn och pedagog. LÄS MER

  4. 4. Nyutbildade lärare och ledarskap : En intervjustudie med sju nyutbildade lärare om deras ledarskapspraktik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Ann Ahlros; [2007]
    Nyckelord :Ledare; ledarskap; lärarledarskap; nyutbildade lärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Intresset för lärares ledarskap tycks växa, samtidigt visar forskning att nyutbildade lärare upplever vissa svårigheter med sitt ledarskap. Det övergripande syftet med denna studie har varit att försöka få en tydligare bild av nyutbildade lärares ledarskapspraktik med sikte på att bidra till lärares ledarskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Bra lärare i jazzimprovisation ­ deras värld och egenskaper

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Per Nilsson; [2007]
    Nyckelord :Improvisation; jazz; musiklärare; musikhögskolor;

    Sammanfattning : SyfteDenna uppsats försöker klargöra vilka egenskaper en bra lärare i jazzimprovisation har ochkan förväntas ha. De kontextuella faktorerna skolkultur och jazzvärld är centrala begrepp iarbetet. LÄS MER