Sökning: "centrala begrepp specialpedagogik"
Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden centrala begrepp specialpedagogik.
11. En förskola för alla : En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan ser på specialpedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : De allra flesta barn i dagens samhälle tillbringar den största delen av sin vakna tid i förskolan. Detta innebär att barngrupperna blir allt större vilket leder till att personalen inte räcker till. Detta får oss att undra hur förskolan klarar av att tillgodose alla bans behov. LÄS MER
12. Med örat mot marken - En studie ihur några specialpedagoger möter begreppet särskilt begåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractMellby, Janna & Nilsson Jennie (2018). Med örat mot marken. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragStudien syftar till att bidra med en ökad medvetenhet kring olika sätt att förstå begreppet särskild begåvning. LÄS MER
13. Inkluderingsidealen : -En kritisk granskning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Den här studien innefattar en kritisk granskning av inkluderingsidealen med syftet att granska hur inkluderingsidealen påverkar undervisningen och vilka konsekvenser det får för barn i behov av särskilt stöd. Inom svensk skola finns en vision om att inkludering ska råda och utbildningen ska utformas utifrån inkluderande premisser. LÄS MER
14. Intensivundervisning i matematik inom taluppfattning : en studie av dess effekter fem månader efter avslutad intervention
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns långvariga effekter av intensivundervisning i matematik när det gäller elevernas kunskaper, deras tilltro till sin egen förmåga samt deras inställning till ämnet matematik. Bakgrunden är att matematik är det ämne som flest elever har betyget F i när de lämnar grundskolan. LÄS MER
15. Teachers College Reading and Writing Project – ett inkluderande förhållningssätt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förhållningssättet Teachers College Reading and Writing Project kan stödja elever med läs-och skrivsvårigheter. Studien förväntas svara på vilka effekter vägledande samtal har på elevers självständighet samt hur samtalen kan bidra till en ökad läsutveckling. LÄS MER