Sökning: "centrala innehåll i kursplanen"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden centrala innehåll i kursplanen.
1. Att orientera sig i den reviderade kursplanen : En kvalitativ studie om hur högstadielärare ser på revideringen kring att orientera sig i Lgr22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Orientering är en aktivitet som genomförts under lång tid i Sverige. I relation till skolan har det funnits preciserat i betygskriterierna att eleverna skall bli bedömda i hur de orienterar sig. I övergången från Lgr11 till Lgr22 har detta tagits bort. LÄS MER
2. Slöjdlärares perspektiv på utbildning och hållbar utveckling. : En kvalitativ studie om tolkningsutmaningar och implementeringsstrategier.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att utbilda för hållbar utveckling, men vad detta innebär konkret är inte självklart. I kursplanen för slöjdämnet ger det centrala innehållet vissa riktlinjer, men det överlåter mycket åt slöjdlärare att tolka och bestämma hur detta ska integreras i undervisningen. LÄS MER
3. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER
4. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER
5. Att använda film i geografiundervisning : En analys av Sveriges Utbildningsradios mediamaterial i geografi för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete ämnar diskutera och analysera mediamaterial i form av video och film från Sveriges Utbildningsradios mediaplattform UrPlay. Materialet analyseras via hur det förhåller sig till Skolverkets kursplan i geografi. Syftet med detta är att se hur väl materialet förhåller sig till de riktlinjer som finns för undervisning. LÄS MER