Sökning: "centrala innehåll i kursplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden centrala innehåll i kursplanen.

  1. 1. Att orientera sig i den reviderade kursplanen : En kvalitativ studie om hur högstadielärare ser på revideringen kring att orientera sig i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Filip Jeppsson; Alfons Eriksson Gadd; [2024]
    Nyckelord :Att orientera sig; betygskriterier; högstadielärares syn; läroplansteori; revidering;

    Sammanfattning : Orientering är en aktivitet som genomförts under lång tid i Sverige. I relation till skolan har det funnits preciserat i betygskriterierna att eleverna skall bli bedömda i hur de orienterar sig. I övergången från Lgr11 till Lgr22 har detta tagits bort. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärares perspektiv på utbildning och hållbar utveckling. : En kvalitativ studie om tolkningsutmaningar och implementeringsstrategier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Norlin; Marianne Strandberg; [2024]
    Nyckelord :fenomenologi; hållbar utveckling; slöjdämnet; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att utbilda för hållbar utveckling, men vad detta innebär konkret är inte självklart. I kursplanen för slöjdämnet ger det centrala innehållet vissa riktlinjer, men det överlåter mycket åt slöjdlärare att tolka och bestämma hur detta ska integreras i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Nellie Höök; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; personligt perspektiv; lokalt perspektiv; nationellt perspektiv; identitetsskapande; mångkulturellt klassrum; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  5. 5. Att använda film i geografiundervisning : En analys av Sveriges Utbildningsradios mediamaterial i geografi för årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Ebba Nordin; [2023]
    Nyckelord :geografi; kulturgeografi; naturgeografi; digitalisering; video; media; innehållsanalys; mediamaterial;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar diskutera och analysera mediamaterial i form av video och film från Sveriges Utbildningsradios mediaplattform UrPlay. Materialet analyseras via hur det förhåller sig till Skolverkets kursplan i geografi. Syftet med detta är att se hur väl materialet förhåller sig till de riktlinjer som finns för undervisning. LÄS MER