Sökning: "centralt innehåll kunskapskrav"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden centralt innehåll kunskapskrav.

  1. 1. Bedömning inom programmering i teknikundervisningen : En kvalitativ studie som beskriver hur verksamma tekniklärare arbetar med undervisning och bedömning inom programmering på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Stellan Rosman; [2023]
    Nyckelord :Assessment; programming; knowledge requirements; teachers; Bedömning; programmering; kunskapskrav; lärare;

    Sammanfattning : Programmering introducerades i teknikämnet i grundskolan höstterminen 2018. Syftet medstudien är att undersöka hur yrkesverksamma tekniklärare undervisar och bedömer elever inom programmering i teknikämnet i grundskolans årskurs 7–9. Undersökningen är utfördmed hjälp av semistrukturerade intervjuer av kvalitativ stil. LÄS MER

  2. 2. Specialidrottslärares bedömningspraktik : Legitimerade lärares resonemang om bedömning och betygsättning i kursen idrottspecialisering 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Christian Johansson; [2022]
    Nyckelord :specialidrott; NIU-fotboll; kunskapskrav; centralt innehåll; läroplansteori; bedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur legitimerade lärare i ämnet specialidrott inriktning fotboll resonerar om bedömning och betygsättning i kursen idrottsspecialisering 1, utifrån kursens centrala innehåll om ”taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling”. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med fem legitimerade specialidrottslärare. LÄS MER

  3. 3. Bedömningsstöd ja eller nej? : En styrdokumentsanalys på Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd och kartläggningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Eriksson; Nicole Konyhas; [2022]
    Nyckelord :bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; centralt innehåll; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Detta är en studie på Skolverkets bedömningsstöd och kartläggningsmaterials korrelation till Läroplanens (Lgr11) centrala innehåll och kunskapskrav i ämnet svenska för förskoleklass och årskurs 1 – 3. För att göra denna undersökning används de komparativa och funktionella analysmetoderna som stöd. LÄS MER

  4. 4. Elevers deltagande inom friluftsliv och utevistelse i idrott och hälsa : En kvantitativ studie om i vilken utsträckning elever anser att de får ta del av friluftsliv och utevistelse i kursplanen inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Edvin Mjuk; [2022]
    Nyckelord :Central content; High school students; Knowledge requirements; Outdoor education; Physical education; Syllabus; Centralt innehåll; Friluftsliv och utevistelse; Högstadieelever; Idrott och hälsa; Kunskapskrav; Kursplan;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse är idag en huvuddel inom ämnet idrott och hälsa i grundskolan sett till läroplanen. Det finns dock forskning som tyder på att det finns en problematik i undervisningsmomentet friluftsliv och utevistelse inom ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Vad, när och hur: Elevers upplevelser av betyg och bedömning i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viggo Ehlin; Adi Dzankovic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Hem- och konsumentkunskap är den svenska skolans minsta ämne med 118 lektionstimmar. Ämnet har sedan lgr11 en, relativt till undervisningstimmarna, stor mängd centralt innehåll och åtta kunskapskrav som ska hinnas med att introducera, inövas och summativt bedömas. LÄS MER