Sökning: "centralt innehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade orden centralt innehåll.

  1. 1. Har man någonsin sett utropstecken i liksom riktiga artiklar: unga i åldrarna 17-20 bedömer trovärdigheten hos krisinformation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistikoch vetenskapsteori

    Författare :Matilda Möller; [2021-10-27]
    Nyckelord :trovärdighet; unga; krisinformation; fokusgrupper; begreppskonstruktion; ekvivalenskedjor; Laclau och Mouffe;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se hur trovärdighet konstrueras av unga personer i åldrarna 17–20. Vad är viktigt för att de ska bedöma information trovärdig och varför är dessa aspekter viktiga?Laclau och Mouffes diskursteori som inriktar sig på att förstå hur mening skapas. LÄS MER

  2. 2. LOOPS LEARNING MANAGEMENT SYSTEM En studie ur ett infrastrukturperspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Peter Kåreklint; [2021-04-12]
    Nyckelord :Learning Management System; infrastruktur; upplevelse; utveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Development of a Learning management system is part of a design process thatconsists of a vision, an operational image and a specification where each supplierof an LMS must analyze a unique design situation. The development of LoopsLMS is a process where different methods have been used. LÄS MER

  3. 3. Läromedel i svenskundervisningen – är det tillräcklig för att uppnå kunskapskraven? : En kvalitativ innehållsanalys kring innehållet i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Lindkvist; Marcus Moore; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; didaktik; kunskapskrav; läromedel; svenska; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen handlar om att analysera ett läromedel i ämnet svenska för att se om det är möjligt att uppnå kunskapskraven för betyget E i slutet på årskurs sex samt täcka alla delar av det centrala innehållet för svenska i årskurs 4–6 genom att enbart arbeta efter läromedlet. Om det inte skulle vara möjligt skulle vi även redovisa för vilka delar som saknas och hur det kan kompletteras. LÄS MER

  4. 4. Varför lär elever sig inte fysiken? : - förutsättningskedjor och kapitelprov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Bardtrum; [2021]
    Nyckelord :Förutsättningskedjor; Kapitelprov; Läromedelsanalys; Tröskelbegrepp; ZPD;

    Sammanfattning : Det är en återkommande utmaning för lärare att identifiera de faktorer som gör att några elever har svårt att klara en kurs de läser på gymnasiet. Om läraren ska kunna sätta in rätt stöd för att hjälpa eleven behöver läraren förstå orsaken. LÄS MER

  5. 5. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Struglics; Johannes Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Discursive writing; Educational books; Educational book analysis; Explicit teaching; Grammar; Metalinguistics; Non-fiction; School language; Swedish subject; Upper secondary school; Qualitative content analysis; Diskursivt skrivande; Explicit skrivundervisning; Grammatik; Gymnasiet; Kvalitativ innehållsanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Metaspråk; Sakprosa; Skolspråket; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER