Sökning: "centrum för tvåspråkighet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden centrum för tvåspråkighet.
1. Flerspråkighet i den svenska skolan : En fallstudie om hur skolan jobbar med elever som har flera språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om skolans arbete med flerspråkighet och modersmålsundervisning för elever med annan bakgrund än svensk på en specifik skola i Mellansverige. Under tiden på skolan gjorde jag en fältstudie av en av 5. LÄS MER
2. Bilingual Lexical Access in Reading : Analyzing the Effect of Semantic Context on Non-Selective Access in Bilingual Memory
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Recent empirical studies about the neurological executive nature of reading in bilinguals differ in their evaluations of the degree of selective manifestation in lexical access as implicated by data from early and late reading measures in the eye-tracking paradigm. Currently two scenarios are plausible: (1) Lexical access in reading is fundamentally language non-selective and top-down effects from semantic context can influence the degree of selectivity in lexical access; (2) Cross-lingual lexical activation is actuated via bottom-up processes without being affected by top-down effects from sentence context. LÄS MER
3. Thinking and seeing for speaking : The viewpoint preference in Swedish/Japanese monolinguals and bilinguals
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : “Linguistic relativity” has been studied for a long time. Many empirical studies have been conducted on cross-linguistic differences to find support for the influence of language on thought. LÄS MER
4. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER
5. När döva och hörande kollegor möts genom tolk : En etnografisk studie om tvåspråkighet på en arbetsplats
Master-uppsats, Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Döva personer i Sverige och världen lever nästan uteslutande i ett hörande majoritetssamhälle och har således på ett eller annat sätt en fortlöpande kontakt med hörande människor i såväl privat- som arbetsliv. De flesta döva i arbetslivet arbetar som enda eller som en av få döva på en hörande arbetsplats och ofta anlitas tolk för möten mellan hörande och döva kollegor. LÄS MER