Sökning: "cerebral pares i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden cerebral pares i skolan.
1. Quantification of hand jerk asymmetry for infants in hemiplegic cerebral palsy assessment
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Hemiplegic cerebral palsy (HCP) is the most common form of cerebral palsy (CP) and affects roughly 1 in 400 infants. Unable to properly use the arm and leg of one side of the body, the disorder can have major negative impacts on a person’s life. New and improved methods of treating HCP have emerged in recent decades. LÄS MER
2. Balance assessment in children with cerebral palsy; methods for measuring postural stability
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : The most common way to measure postural stability is to examine the displacement of the center of pressure (CoP). But some scientists claim that the center of mass (CoM) is what really indicates the sway of the whole body, since the body is a multi-joint system. LÄS MER
3. Lower Limb Muscle Fatigue Analysis of RaceRunning Athletes with Cerebral Palsy
Magister-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Background: Individuals with cerebral palsy (CP) are prone to sedentary life with limited recreational- and physical activity. RaceRunning (RR) is a sport for individuals with disabilities such as motor impairment that allow them to move independently and enjoy physical activity. LÄS MER
4. Ståställningens påverkan på lederna i de nedre extremiteterna : en pilotstudie
Master-uppsats, KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)Sammanfattning : Barn med en allvarlig cerebral pares (CP) diagnos har begränsad eller obefintlig förmåga att stå självständigt. Tillståndet medför även en stor risk för subluxation i höftlederna. LÄS MER
5. "Det kräver bara lite mer tid och det kräver bra personer omkring dig." : Unga vuxna med rörelsehinder berättar om sin skoltid.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Utifrån Normaliseringsprincipen och demokratiska strömningar under andra hälften av 1900-talet påbörjades på skolområdet en integreringsprocess. Begreppet inkludering introducerades senare för att markera skolans ansvar i frågan. Trots inkluderingsuppdraget har avskiljande lösningar inom skolan åter blivit vanliga. LÄS MER